Intertekstuaalisuus monilukutaitoa rakentamassa

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Abstrakti

Tässä artikkelissa ehdotetaan intertekstuaalista menetelmää rakentamaan monilukutaitoa, jonka perusta on laaja-alaisessa tekstikäsityksessä (OPS 2014, 22). Intertekstuaalinen menetelmä on alkuaan kehitetty taidekasvatukseen, visuaalisen kulttuurin avoimeksi taiteellis-tieteelliseksi tutkimusmenetelmäksi. Sitä on sovellettu käytännön opetukseen ja edelleen kehitetty pedagogiseksi toimintamalliksi ja ajattelutavaksi, jolla voi tutkia kuvan, kuvien ja kulttuurin välisiä muunnos- ja merkityssuhteita ja luoda uusia merkityksiä laajasti tekstien maailmassa. Maailman moninaisuuden ymmärtämiseksi tarvitaan monilukutaitoa, joka on taitoa tulkita, tuottaa ja arvottaa tekstejä (OPS 2014, 22-23). Intertekstuaalinen menetelmä tarjoaa monilukutaitoon tavan tulkita ja arvottaa tekstien välisiä muunnos- ja merkityssuhteita, sekä tuottaa uusia tulkintoja kulttuurien, medioitten ja subjektien välisissä merkitysverkostoissa. Intertekstuaalinen ajattelutapa tuottaa merkitysten moninaisuutta. Tämä antaa mahdollisuuden opetuksessa keskustella ja ymmärtää erilaisia tulkintoja ja voi myötävaikuttaa empatian kokemiseen.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoMonilukutaitoa oppimassa
ToimittajatMinna Harmanen, Mikko Hartikainen
Sivumäärä8
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaOpetushallitus
Julkaisupäivä12 jouluk. 2019
Sivut132-139
ISBN (painettu)978-952-13-6232-3
TilaJulkaistu - 12 jouluk. 2019
OKM-julkaisutyyppiD2 Artikkeli ammatillisissa käsi- tai opaskirjoissa, ammatillisissa tietojärjestelmissä tai oppikirja-aineisto

Julkaisusarja

NimiOppaat ja käsikirjat
KustantajaOpetushallitus
Numero2019:2
ISSN (painettu)1798-8950

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • monilukutaito
  • taidekasvatus
  • intertekstuaalinen
  • laaja-alainen tekstikäsitys
  • tekstit
  • kulttuuri
  • merkitys

Siteeraa tätä