Projekteja vuodessa
Abstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aikuisten S2-opiskelijoiden näkemyksiä automaattiseen
arviointiin kehitetyn puhumisen kokeen suorittamisesta ja sisällöstä.
Opiskelijat (n=115) osallistuivat osana yliopiston alkeistason suomen
kurssia DigiTala-tutkimushankkeen aineistonkeruisiin Moodlen ja Zoomin avulla.
Puhetehtävien jälkeen opiskelijat vastasivat kyselyyn, joka sisälsi mielipideasteikollisia ja avoimia kysymyksiä. Kyselyvastaukset analysoitiin tilastollisella kuvailevalla analyysillä sekä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat muun muassa, että suunnitellut puhetehtävät toimivat alkeistason (A1–A2) oppijoilla hyvin lukuun ottamatta puhekieltä sisältävää integroivaa tehtävää. Moodle soveltui koeympäristöksi akateemiselle kohderyhmälle, vaikka puheen äänittämiseen liittyi joitakin teknisiä haasteita. Tuloksia hyödynnetään suullisen kielitaidon automaattisen arvioinnin kehittelyssä.
arviointiin kehitetyn puhumisen kokeen suorittamisesta ja sisällöstä.
Opiskelijat (n=115) osallistuivat osana yliopiston alkeistason suomen
kurssia DigiTala-tutkimushankkeen aineistonkeruisiin Moodlen ja Zoomin avulla.
Puhetehtävien jälkeen opiskelijat vastasivat kyselyyn, joka sisälsi mielipideasteikollisia ja avoimia kysymyksiä. Kyselyvastaukset analysoitiin tilastollisella kuvailevalla analyysillä sekä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat muun muassa, että suunnitellut puhetehtävät toimivat alkeistason (A1–A2) oppijoilla hyvin lukuun ottamatta puhekieltä sisältävää integroivaa tehtävää. Moodle soveltui koeympäristöksi akateemiselle kohderyhmälle, vaikka puheen äänittämiseen liittyi joitakin teknisiä haasteita. Tuloksia hyödynnetään suullisen kielitaidon automaattisen arvioinnin kehittelyssä.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Otsikko | Ainedidaktiikka ajassa : Laajenevat oppimisympäristöt ja eri-ikäiset oppijat |
Toimittajat | Sara Routarinne, Pilvi Heinonen, Tomi Kärki, Anssi Roiha, Marja-Leena Rönkkö, Arttu Korkeaniemi |
Sivumäärä | 19 |
Julkaisupaikka | Rauma |
Kustantaja | Suomen Ainedidaktinen tutkimusseura. Turun yliopiston opettajankoultuslaitos |
Julkaisupäivä | 2022 |
Sivut | 72-90 |
ISBN (elektroninen) | 978-952-5993-35-6 |
Tila | Julkaistu - 2022 |
OKM-julkaisutyyppi | A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
- kielen oppiminen
- kielitaidon arviointi
- opetusteknologia
- 6121 Kielitieteet
- suomen oppijat
- S2
- puhuminen
- suullinen kielitaito
- 222 Muu tekniikka
- automaattinen arviointi
- automaattinen puheentunnistus
Projektit
- 1 Päättynyt
-
DigiTala: Digitaalinen apuväline suullisen kielitaidon harjoitteluun ja arviointiin
Hilden, R. (Projektinjohtaja), Hilden, R. (Principal Investigator), Kurimo, M. (Principal Investigator), Kuronen, M. (Principal Investigator), Heijala, M. (osallistuja), Huhta, A. (osallistuja), Lehtovuori, K. M. R. (osallistuja), Tarvainen-Li, L. L. E. (osallistuja), von Zansen, A. K. (osallistuja), von Zansen, A. K. (Osallistuja) & Laihanen, E. A. (Muu)
Suomen Akatemia Projektilaskutus
01/09/2019 → 31/08/2023
Projekti: Suomen Akatemia: Akatemiahanke