”It was cool and comfortable!” Akateemisten alkeistason S2-opiskelijoiden kokemuksia tietokoneella suoritettavasta puhumisen kokeesta

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aikuisten S2-opiskelijoiden näkemyksiä automaattiseen
arviointiin kehitetyn puhumisen kokeen suorittamisesta ja sisällöstä.
Opiskelijat (n=115) osallistuivat osana yliopiston alkeistason suomen
kurssia DigiTala-tutkimushankkeen aineistonkeruisiin Moodlen ja Zoomin avulla.
Puhetehtävien jälkeen opiskelijat vastasivat kyselyyn, joka sisälsi mielipideasteikollisia ja avoimia kysymyksiä. Kyselyvastaukset analysoitiin tilastollisella kuvailevalla analyysillä sekä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat muun muassa, että suunnitellut puhetehtävät toimivat alkeistason (A1–A2) oppijoilla hyvin lukuun ottamatta puhekieltä sisältävää integroivaa tehtävää. Moodle soveltui koeympäristöksi akateemiselle kohderyhmälle, vaikka puheen äänittämiseen liittyi joitakin teknisiä haasteita. Tuloksia hyödynnetään suullisen kielitaidon automaattisen arvioinnin kehittelyssä.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoAinedidaktiikka ajassa : Laajenevat oppimisympäristöt ja eri-ikäiset oppijat
ToimittajatSara Routarinne, Pilvi Heinonen, Tomi Kärki, Anssi Roiha, Marja-Leena Rönkkö, Arttu Korkeaniemi
Sivumäärä19
JulkaisupaikkaRauma
KustantajaSuomen Ainedidaktinen tutkimusseura. Turun yliopiston opettajankoultuslaitos
Julkaisupäivä2022
Sivut72-90
ISBN (elektroninen) 978-952-5993-35-6
TilaJulkaistu - 2022
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • kielen oppiminen
  • kielitaidon arviointi
  • opetusteknologia
  • 6121 Kielitieteet
  • suomen oppijat
  • S2
  • puhuminen
  • suullinen kielitaito
  • 222 Muu tekniikka
  • automaattinen arviointi
  • automaattinen puheentunnistus

Siteeraa tätä