Abstrakti
Yläkouluikäisten yleisen minäkäsityksen kehittymistä on tutkittu paljon,
mutta digitaalisen osaamisen minäkäsitys on uusi ja tärkeä tutkimusalue,
jotta voidaan tarkastella digitalisaation vaikutuksia. Digitaalisen osaamisen
minäkäsityksen ohella tässä tutkimuksessa tarkasteltiin muun muassa oppi-
laiden itsensä ilmoittamaa digitaalisten laitteiden ja ympäristöjen perus-
ja edistyneempää käyttöä koulussa, motivationaalisia uskomuksia, kuten
digitaalisiin laitteisiin liittyvää ahdistusta, sekä oppilaiden itseraportoimia
kouluarvosanoja valtakunnallisessa DigiVOO-tutkimuksen seuranta-
aineistossa. Tulokset osoittavat, että digitaalisen osaamisen minäkäsitys
noudattelee yleistä minäkäsitysteoriaa. Samoin kuin yleinen minäkäsitys
myös digitaalinen minäkäsitys heikkenee kouluvuosien edetessä ja luku-
vuoden aikana syksystä kevääseen. Lisäksi havaittiin, että oppilaiden moti-
vationaaliset uskomukset, kuten ahdistus, ennustivat digitaalisen osaamisen
minäkäsitystä. Lukuvuoden mittaan digitaalisten perustaitojen harjoittelu
vähentyi ja edistynyt harjoittelu lisääntyi, mikä oli myönteinen havainto.
Digitaaliseen perusosaamiseen liittyvän digitaalisen teknologian käytön
määrä selittää myönteisesti kouluarvosanoja, mutta edistyneempiä taitoja
edellyttävä harjoittelu oli negatiivisesti yhteydessä digitaaliseen minäkäsityk-
seen ja ennusti heikompia kouluarvosanoja. Itsearvioitu digitaalinen osaa-
minen, digitaaliset motivationaaliset uskomukset ja digitaalisen teknologiankäytön määrä ovat yhteydessä toisiinsa, joten kouluissa olisi tärkeää kiinnit-
tää huomiota digitaalisen osaamisen kehittymiseen oppilaiden tasa-arvois-
ten mahdollisuuksien toteutumiseksi. Ennen kaikkea tulisi pitää huolta
siitä, että digitaalista ahdistusta syystä tai toisesta kokevat oppilaat saavat
koulussa riittävät valmiudet tulevaisuuden opintoja ja työelämää varten.
mutta digitaalisen osaamisen minäkäsitys on uusi ja tärkeä tutkimusalue,
jotta voidaan tarkastella digitalisaation vaikutuksia. Digitaalisen osaamisen
minäkäsityksen ohella tässä tutkimuksessa tarkasteltiin muun muassa oppi-
laiden itsensä ilmoittamaa digitaalisten laitteiden ja ympäristöjen perus-
ja edistyneempää käyttöä koulussa, motivationaalisia uskomuksia, kuten
digitaalisiin laitteisiin liittyvää ahdistusta, sekä oppilaiden itseraportoimia
kouluarvosanoja valtakunnallisessa DigiVOO-tutkimuksen seuranta-
aineistossa. Tulokset osoittavat, että digitaalisen osaamisen minäkäsitys
noudattelee yleistä minäkäsitysteoriaa. Samoin kuin yleinen minäkäsitys
myös digitaalinen minäkäsitys heikkenee kouluvuosien edetessä ja luku-
vuoden aikana syksystä kevääseen. Lisäksi havaittiin, että oppilaiden moti-
vationaaliset uskomukset, kuten ahdistus, ennustivat digitaalisen osaamisen
minäkäsitystä. Lukuvuoden mittaan digitaalisten perustaitojen harjoittelu
vähentyi ja edistynyt harjoittelu lisääntyi, mikä oli myönteinen havainto.
Digitaaliseen perusosaamiseen liittyvän digitaalisen teknologian käytön
määrä selittää myönteisesti kouluarvosanoja, mutta edistyneempiä taitoja
edellyttävä harjoittelu oli negatiivisesti yhteydessä digitaaliseen minäkäsityk-
seen ja ennusti heikompia kouluarvosanoja. Itsearvioitu digitaalinen osaa-
minen, digitaaliset motivationaaliset uskomukset ja digitaalisen teknologiankäytön määrä ovat yhteydessä toisiinsa, joten kouluissa olisi tärkeää kiinnit-
tää huomiota digitaalisen osaamisen kehittymiseen oppilaiden tasa-arvois-
ten mahdollisuuksien toteutumiseksi. Ennen kaikkea tulisi pitää huolta
siitä, että digitaalista ahdistusta syystä tai toisesta kokevat oppilaat saavat
koulussa riittävät valmiudet tulevaisuuden opintoja ja työelämää varten.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Otsikko | Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä |
Toimittajat | Sanna Oinas, Mari-Pauliina Vainikainen |
Sivumäärä | 21 |
Julkaisupaikka | Jyväskylä |
Kustantaja | Suomen kasvatustieteellinen seura |
Julkaisupäivä | 2024 |
Painos | 86 |
Sivut | 93-114 |
Artikkeli no | 5 |
ISBN (painettu) | 978-952-7411-25-4 |
ISBN (elektroninen) | 978-952-7411-26-1 |
Tila | Julkaistu - 2024 |
OKM-julkaisutyyppi | A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa |
Julkaisusarja
Nimi | Kasvatusalan tutkimuksia |
---|---|
Kustantaja | Suomen kasvatustieteellinen seura |
Numero | 86 |
ISSN (painettu) | 1458-1094 |
ISSN (elektroninen) | 2489-768X |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet