Johtoryhmä opettajayhteisöä osallistavana johtamisjärjestelmänä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Abstrakti

Ajassamme on ominaista tarkastella johtajuuden jakautumista vuorovaikutteisena toimintana kasvatus- ja opetusalan organisaation ammatillisen yhteisön sisällä, ei vain ennalta määriteltyjen tehtävien delegoimisena esimerkiksi johtoryhmän jäsenille. Tämän vuorovaikutussuhteen kannalta opettajien käsitykset johtoryhmän toiminnasta ja sen organisoitumisesta ovat keskeisiä osallistavan yhteisöllisen koulun kehittämisessä. Tässä artikkelissa tarkastelemme johtoryhmiä johtamisjärjestelmänä, joka osallistaa opettajayhteisöä koulun toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon. Tekstimme perustuu rehtoreiden johtajuutta, johtajuuden jakamista ja koulun henkilöstön yhteisöllistä ammatillisuutta käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen sekä kyselytutkimukseen, jossa kartoitettiin perusopetuksen opettajien ja rehtoreiden näkemyksiä johtoryhmätyöstä.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoKasvatus- ja koulutusalan johtaminen
ToimittajatArja-Sisko Holappa, Ari Hyyryläinen, Pia Kola-Torvinen, Saana Korva, Ann-Sofie Smeds-Nylund
Sivumäärä18
JulkaisupaikkaJyväskylä
KustantajaPS-kustannus
Julkaisupäivä2021
Sivut173-190
ISBN (painettu)978-952-370-162-5
ISBN (elektroninen)978-952-370-185-4
TilaJulkaistu - 2021
OKM-julkaisutyyppiD2 Artikkeli ammatillisissa käsi- tai opaskirjoissa, ammatillisissa tietojärjestelmissä tai oppikirja-aineisto

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä