Käänteinen oppiminen – kääntyykö koulutyö päälaelleen?

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Abstrakti

Käänteinen oppiminen (flipped learning) on pedagoginen lähestymistapa, joka haastaa opettajan käyttämään ammattitaitoaan uudella tavalla. Keskeistä on opettajan pyrkimys ymmärtää oppimista oppilaan silmin ja auttaa häntä tulemaan itsensä opettajaksi. Aika tähän vapautuu yhteistä opettajajohtoisista opetustuokioista luopumisella.

Käänteinen oppiminen on yhteiskunnallisesti merkittävä ilmiö, jolla on potentiaalia muuttaa koulumaailman käytäntöjä laajasti. Opetuksen uudistukset ovat harvoin onnistuneet keräämään ympärilleen vastaavaa sosiaalista liikettä. Ilman sosiaalista liikettä koulu ei muutu, koska yksittäisten opettajien uudistuspyrkimykset hukkuvat muutosvastarinnan alle.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoSähköistyvä koulu : Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä
ToimittajatTimo Tossavainen, Markku Löytönen
Sivumäärä19
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaSuomen tietokirjailijat
Julkaisupäivä2019
Sivut98-116
ISBN (painettu)978-952-69162-0-0
ISBN (elektroninen)978-952-67356-9-6
TilaJulkaistu - 2019
OKM-julkaisutyyppiD2 Artikkeli ammatillisissa käsi- tai opaskirjoissa, ammatillisissa tietojärjestelmissä tai oppikirja-aineisto

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä