Kaikille ansionsa mukaan? Perusopetuksen päättöarvioinnin yhdenvertaisuus Suomessa

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    Abstrakti

    Artikkelissa kuvataan ja analysoidaan perusopetuksen päättöarvosanojen pätevyyttä tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen jatko-opintoihin pääsyn perusteena. Tutkimus pohjautuu perusopetuksen eri oppiaineiden oppimistulosten arviointiaineistoihin. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
    tarkasteltiin vertaamalla toisiinsa arvioinneissa osoitettua osaamista ja
    oppilaiden kouluarvosanoja. Arvosanan ja osaamisen välistä yhteyttä tarkasteltiin hyvää osaamista kuvaavan arvosanan kahdeksan avulla. Päätuloksena havaittiin, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS 2004) määrittelemä kuvaus päättöarvosanaa kahdeksan vastaavasta osaamisesta ei riitä validien päättövaiheen arvosanojen antamisen perusteeksi, jolloin oppilaiden jatko-opintokelpoisuus ja sen myötä tasa-arvo ja yhdenvertaisuus vaarantuvat. Perusopetuksen päättövaiheen arviointiohjeita olisi terävöitettävä
    ja johdonmukaistettava, ja myös muille arvosanoille olisi lisättävä kuvauksia.
    Asiasanat: arvosanat, oppimistulokset, perusopetuksen arviointi, tasa-arvo, validius, yhdenvertaisuus
    Alkuperäiskielisuomi
    LehtiKasvatus
    Vuosikerta47
    Numero4
    Sivut342-357
    Sivumäärä16
    ISSN0022-927X
    TilaJulkaistu - marraskuuta 2016
    OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

    Tieteenalat

    • 516 Kasvatustieteet
    • arvosanat
    • yhdenvertaisuus
    • validius
    • tasa-arvo
    • perusopetuksen arviointi
    • oppimistulokset

    Siteeraa tätä