Abstrakti
Kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen liittyvää osaamista on kasvatuksen kentillä lähestytty eri käsitteiden kautta ja eri näkökulmista, esimerkiksi inter-kulttuurinen sensitiivisyys ja katsomuksellinen sensitiivisyys, kulttuurinen lukutaito ja uskonto-/katsomuslukutaito sekä kulttuurinen ja katsomuksellinen vastuullisuus (esimerkiksi Gay 2010; Räsänen ym. 2018). Erilaiset tulokulmat vastaavat samaan kysymykseen: Kuinka kohdata moninaisuus myönteisellä tavalla ja nähdä se voimavarana? Tässä artikkelissa tarkastelemme uskontojen ja katsomusten moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä valmiuksia kasvatuksen kontekstissa, erityisesti katsomustietoisuuden näkökulmasta.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti |
Vuosikerta | 11 |
Numero | 3 |
ISSN | 1799-0181 |
Tila | Julkaistu - 13 toukok. 2020 |
OKM-julkaisutyyppi | D1 Artikkeli ammattilehdessä |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
- katsomustietoisuus
- opettajuus
- kielellinen ja kulttuurinen mininaisuus
- moninaisuus
- refleksiivisyys