Kemian opettajien käsityksiä molekyylimallinnuksen käytöstä opetuksessa

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    Abstrakti

    Tässä tapaustutkimuksessa selvitettiin kemian aineenopettajien käsityksiä tietokoneavusteisen molekyylimallinnuksen roolista opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteiden mukaisessa opetuksessa. Tutkimus toteutettiin Mielekästä molekyylimallinnusta kouluopetukseen -mentorikoulutushankkeen yhteydessä. Siihen osallistui 17 molekyylimallinnusta opetuksessa soveltavaa kemian aineenopettajaa perusopetuksesta ja lukiosta eri puolilta Suomea. Tutkimusta ohjasivat seuraavat kysymykset: 1) Mitä opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia tavoitteita molekyylimallinnus tukee perusopetuksen ja lukion opetuksessa kemian aineenopettajien käsitysten mukaan? ja 2) Mitä opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia sisältöjä molekyylimallinnus tukee perusopetuksen ja lukion opetuksessa kemian aineenopettajien käsitysten mukaan? Tutkimusaineistona käytettiin etätehtävän raportteja (N=16) sekä hankkeen yhden lähitapaamisen muistiinpanoja. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että kemian opettajien mielestä molekyylimallinnus tukee opetuksen tavoitteita ja sisältöjä lukuisissa kemian opetussuunnitelmien perusteiden kohdassa. Sen koettiin tukevan erityisesti orgaanisten yhdisteiden rakenteiden ymmärtämistä perusopetuksessa. Lukion opetuksessa sen koettiin tukevan erityisesti päätelmien tekoa ja kolmiulotteisten rakenteiden ymmärtämistä. Molekyylimallinnuksen koettiin antavan eniten lisäarvoa orbitaalien, kemiallisten sidosten ja biomolekyylien opettamiseen lukion kemian opetuksessa.
    Alkuperäiskielisuomi
    OtsikkoArkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin
    ToimittajatMaija Aksela, Johannes Pernaa
    Sivumäärä11
    JulkaisupaikkaHelsinki
    KustantajaKemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto
    Julkaisupäivä2009
    Sivut195–205
    ISBN (painettu)978-952-10-6008-3
    TilaJulkaistu - 2009
    OKM-julkaisutyyppiA4 Artikkeli konferenssijulkaisuussa
    TapahtumaIV Valtakunnalliset ke­mian ope­tuk­sen päivät 2009 - Kemian osasto, Kumpulan kampus, Helsinki, Suomi
    Kesto: 16 huhtikuuta 200917 huhtikuuta 2009

    Julkaisusarja

    NimiKemian opetus
    KustantajaKemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto
    ISSN (painettu)1797-1517

    Tieteenalat

    • 116 Kemia

    Siteeraa tätä