Projekteja vuodessa
Abstrakti
Tässä tapaustutkimuksessa selvitettiin kemian aineenopettajien käsityksiä tietokoneavusteisen molekyylimallinnuksen roolista opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteiden mukaisessa opetuksessa. Tutkimus toteutettiin Mielekästä molekyylimallinnusta kouluopetukseen -mentorikoulutushankkeen yhteydessä. Siihen osallistui 17 molekyylimallinnusta opetuksessa soveltavaa kemian aineenopettajaa perusopetuksesta ja lukiosta eri puolilta Suomea. Tutkimusta ohjasivat seuraavat kysymykset: 1) Mitä opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia tavoitteita molekyylimallinnus tukee perusopetuksen ja lukion opetuksessa kemian aineenopettajien käsitysten mukaan? ja 2) Mitä opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia sisältöjä molekyylimallinnus tukee perusopetuksen ja lukion opetuksessa kemian aineenopettajien käsitysten mukaan? Tutkimusaineistona käytettiin etätehtävän raportteja (N=16) sekä hankkeen yhden lähitapaamisen muistiinpanoja. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että kemian opettajien mielestä molekyylimallinnus tukee opetuksen tavoitteita ja sisältöjä lukuisissa kemian opetussuunnitelmien perusteiden kohdassa. Sen koettiin tukevan erityisesti orgaanisten yhdisteiden rakenteiden ymmärtämistä perusopetuksessa. Lukion opetuksessa sen koettiin tukevan erityisesti päätelmien tekoa ja kolmiulotteisten rakenteiden ymmärtämistä. Molekyylimallinnuksen koettiin antavan eniten lisäarvoa orbitaalien, kemiallisten sidosten ja biomolekyylien opettamiseen lukion kemian opetuksessa.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Otsikko | Arkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin |
Toimittajat | Maija Aksela, Johannes Pernaa |
Sivumäärä | 11 |
Julkaisupaikka | Helsinki |
Kustantaja | Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto |
Julkaisupäivä | 2009 |
Sivut | 195–205 |
ISBN (painettu) | 978-952-10-6008-3 |
Tila | Julkaistu - 2009 |
OKM-julkaisutyyppi | A4 Artikkeli konferenssijulkaisuussa |
Tapahtuma | IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät 2009 - Kemian osasto, Kumpulan kampus, Helsinki, Suomi Kesto: 16 huhtik. 2009 → 17 huhtik. 2009 |
Julkaisusarja
Nimi | Kemian opetus |
---|---|
Kustantaja | Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto |
ISSN (painettu) | 1797-1517 |
Tieteenalat
- 116 Kemia
Projektit
- 1 Päättynyt
-
Mielekästä molekyylimallinnusta kouluopetukseen -kehittämistutkimushanke
Aksela, M. (Projektinjohtaja), Pernaa, J. (Principal Investigator) & Lundell, J. (Osallistuja)
01/05/2008 → 01/06/2011
Projekti: Tutkimusprojekti