Projekteja vuodessa
Abstrakti
Tämä artikkeli on jatkoa edellisessä Kemiauutisissa julkaistulle artikkelille (Pernaa & Aksela, 2021), jossa esittelimme keminformatiikan kemian ja sen tiedekasvatuksen tutkimusalana, ja esittelimme tutkimusryhmämme aikaisempaa tutkimusta aiheen parissa. Olemme työskennelleet keminformatiikan tutkimuksen parissa ohjelmistokehityksessä (Pernaa, 2015; Pernaa & Aksela, 2011), mutta emme vielä silloin tienneet keminformatiikan olemassaolosta. Viime vuosina ryhmämme ymmärrys keminformatiikasta on kasvanut, ja osaamme entistä paremmin muotoilla keminformatiikkaan pohjautuvia tutkimuskysymyksiä kemian tiedekasvatuksessa. Tästä yhtenä esimerkkinä on alkuvuodesta 2022 julkaistu tutkimusartikkeli kansainvälisessä Journal of Chemical Education -lehdessä (Pernaa, 2022). Selvästi keminformatiikan tutkimus tiedekasvatuksessa vaatii vielä paljon metatyötä ja yhteistyötä kemian tutkijoiden kanssa. Päämääränämme on vahvistaa tutkimusperustaisesti keminformatiikan osaamista sekä kansallista ja kansainvälistä tutkimusyhteistyötä kemian ja sen tiedekasvatuksen asiantuntijoiden kanssa. Tässä artikkelissa määrittelemme keminformatiikan tutkimuksen ontologisen aseman kemian tiedekasvatuksen osana.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews |
Vuosikerta | 14 |
Numero | 1 |
Sivut | 33–35 |
Sivumäärä | 3 |
ISSN | 2323-7767 |
Tila | Julkaistu - 2022 |
OKM-julkaisutyyppi | D1 Artikkeli ammattilehdessä |
Tieteenalat
- 116 Kemia
- keminformatiikka
- kemian tiedekasvatus
Projektit
- 1 Aktiivinen
-
Keminformatiikka kemian opetuksessa
Pernaa, J. (Principal Investigator), Aksela, M. (Osallistuja) & Takala, A. M. J. (Osallistuja)
01/01/2021 → …
Projekti: Tutkimusprojekti