Kemian tiedekasvatus: keminformatiikan tutkimuksen ontologinen asemointi

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Abstrakti

Tämä artikkeli on jatkoa edellisessä Kemiauutisissa julkaistulle artikkelille (Pernaa & Aksela, 2021), jossa esittelimme keminformatiikan kemian ja sen tiedekasvatuksen tutkimusalana, ja esittelimme tutkimusryhmämme aikaisempaa tutkimusta aiheen parissa. Olemme työskennelleet keminformatiikan tutkimuksen parissa ohjelmistokehityksessä (Pernaa, 2015; Pernaa & Aksela, 2011), mutta emme vielä silloin tienneet keminformatiikan olemassaolosta. Viime vuosina ryhmämme ymmärrys keminformatiikasta on kasvanut, ja osaamme entistä paremmin muotoilla keminformatiikkaan pohjautuvia tutkimuskysymyksiä kemian tiedekasvatuksessa. Tästä yhtenä esimerkkinä on alkuvuodesta 2022 julkaistu tutkimusartikkeli kansainvälisessä Journal of Chemical Education -lehdessä (Pernaa, 2022). Selvästi keminformatiikan tutkimus tiedekasvatuksessa vaatii vielä paljon metatyötä ja yhteistyötä kemian tutkijoiden kanssa. Päämääränämme on vahvistaa tutkimusperustaisesti keminformatiikan osaamista sekä kansallista ja kansainvälistä tutkimusyhteistyötä kemian ja sen tiedekasvatuksen asiantuntijoiden kanssa. Tässä artikkelissa määrittelemme keminformatiikan tutkimuksen ontologisen aseman kemian tiedekasvatuksen osana.
Alkuperäiskielisuomi
Lehti Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews
Vuosikerta14
Numero1
Sivut33–35
Sivumäärä3
ISSN2323-7767
TilaJulkaistu - 2022
OKM-julkaisutyyppiD1 Artikkeli ammattilehdessä

Tieteenalat

  • 116 Kemia
  • keminformatiikka
  • kemian tiedekasvatus

Siteeraa tätä