Abstrakti
Laki vapaasta sivistystyöstä (632/1998) ja sitä täydentävä asetus (805/1998) määrittävät kesäyliopistot alueellisen koulutustarjonnan oppilaitoksiksi, jotka
järjestävät avointa yliopisto-opetusta ja muuta koulutusta. Artikkelissa esitetään
sosiologis-historiallista analyysia kesäyliopistolaitoksen alueellisesta luonteesta. Näkökulmaa ilmiöön on muodostettu Anthony Giddensin ja Pierre Bourdieun käsitteistöä tulkiten. Tarkastelu tuo esille kesäyliopistoon kytkeytyneen toimijuuden aika-tila -ulotteisuuden rakenteistumisen kenttäerityisiä piirteitä. Kesäyliopistolaitoksen yhteiskuntahistorialliseen organisoitumiseen liittyneiden alueellistamisen vaiheiden tarkastelu tarjoaa ajattelun välineitä myös nykyisiin haasteisiin. Nykyisyyttä silmällä pitäen nostetaan pohdittavaksi myös Niklas Luhmannin ajatteluvälineiden tarjoamia mahdollisuuksia ilmiön käsittämiseksi.
järjestävät avointa yliopisto-opetusta ja muuta koulutusta. Artikkelissa esitetään
sosiologis-historiallista analyysia kesäyliopistolaitoksen alueellisesta luonteesta. Näkökulmaa ilmiöön on muodostettu Anthony Giddensin ja Pierre Bourdieun käsitteistöä tulkiten. Tarkastelu tuo esille kesäyliopistoon kytkeytyneen toimijuuden aika-tila -ulotteisuuden rakenteistumisen kenttäerityisiä piirteitä. Kesäyliopistolaitoksen yhteiskuntahistorialliseen organisoitumiseen liittyneiden alueellistamisen vaiheiden tarkastelu tarjoaa ajattelun välineitä myös nykyisiin haasteisiin. Nykyisyyttä silmällä pitäen nostetaan pohdittavaksi myös Niklas Luhmannin ajatteluvälineiden tarjoamia mahdollisuuksia ilmiön käsittämiseksi.
Julkaisun otsikon käännös | Summer universities as a regional phenomenon |
---|---|
Alkuperäiskieli | suomi |
Lehti | Aikuiskasvatus |
Vuosikerta | 30 |
Numero | 3 |
Sivut | 185-195 |
Sivumäärä | 11 |
ISSN | 0358-6197 |
Tila | Julkaistu - 2010 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu |
Tieteenalat
- 514 Sosiaalitieteet
- 516 Kasvatustieteet
- 615 Historia ja arkeologia