Abstrakti
Miksi koulussa juhlitaan tai huomioidaan erilaisia merkkipäiviä? Ensinnäkin niiden avulla välitetään kulttuuriperintöä. Toiseksi ne rakentavat yhteisöllisyyttä. Kolmanneksi juhliin liittyy erilaisia arvokkaina pidettyjä asioita, joten ne voivat olla myös arvokasvatuksen väline.
Joskus näiden tavoitteiden toteutumiselle on esteitä. Juhlakulttuurin varjollakaan ei ketään voi pakottaa vakaumuksensa vastaiseen uskonnonharjoitukseen, joten saatetaan tarvita erityisjärjestelyjä. Nopeasti ajateltuna paras ratkaisu olisi jättää uskonnolliset elementit pois ja siten välttää erityisjärjestelyt, joissa jotkut ovat pois juhlasta. Tällainen toimintatapa voi kuitenkin johtaa samaan lopputulokseen kuin osallistumiseen pakottaminen. Yhteisöllisyys ei rakennu silloinkaan, jos uskonnoista vaietaan eli osalle koulun oppilaita sanattomasti viestitetään heidän kulttuuriperintönsä olevan arvotonta tai suomalaisuuteen kuulumatonta. Seuraavassa listassa esitellään suomalaisissa kouluissa tavallisesti vietettäviä juhlia ja osoitetaan niiden katsomuksellisia ulottuvuuksia.
Joskus näiden tavoitteiden toteutumiselle on esteitä. Juhlakulttuurin varjollakaan ei ketään voi pakottaa vakaumuksensa vastaiseen uskonnonharjoitukseen, joten saatetaan tarvita erityisjärjestelyjä. Nopeasti ajateltuna paras ratkaisu olisi jättää uskonnolliset elementit pois ja siten välttää erityisjärjestelyt, joissa jotkut ovat pois juhlasta. Tällainen toimintatapa voi kuitenkin johtaa samaan lopputulokseen kuin osallistumiseen pakottaminen. Yhteisöllisyys ei rakennu silloinkaan, jos uskonnoista vaietaan eli osalle koulun oppilaita sanattomasti viestitetään heidän kulttuuriperintönsä olevan arvotonta tai suomalaisuuteen kuulumatonta. Seuraavassa listassa esitellään suomalaisissa kouluissa tavallisesti vietettäviä juhlia ja osoitetaan niiden katsomuksellisia ulottuvuuksia.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Otsikko | Dialogikasvatus.fi |
Julkaisupaikka | Helsinki |
Kustantaja | Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry |
Julkaisupäivä | 2021 |
Tila | Julkaistu - 2021 |
OKM-julkaisutyyppi | D2 Artikkeli ammatillisissa käsi- tai opaskirjoissa, ammatillisissa tietojärjestelmissä tai oppikirja-aineisto |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet