Kuudesluokkalaisten nuorten sosiodigitaalinen osallistuminen, kiinnostuksen kohteet ja kouluhyvinvointi

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, miten kuudesluokkalaiset nuoret osallistuvat sosiodigitaaliseen toimintaan sekä onko sukupuolten tai eri asioista kiinnostuneiden nuorten välillä eroja sosiodigitaalisessa osallistumisessa. Lisäksi selvitetään, miten sosiodigitaalinen osallistuminen on yhteydessä TVT-taitoihin ja -asenteisiin, koulumenestykseen ja kouluhyvinvointiin. Sosiodigitaalisella osallistumisella tarkoitetaan sosiaalista toimintaa, joka kuitenkin välittyy digitaalisin välinein. Tutkimus on osa Mind the Gap -hanketta ja aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kuudesluokkalaiset raportoivat toimivansa teknologian välityksellä pääasiassa sosiaalisen “hengailun” parissa, ja vain pieni osa nuorista raportoi osallistuvansa vaativampaan, luovaan toimintaan. Tyttöjen ja poikien välillä ei sosiaalisen hengailun suhteen ollut eroja, mutta pojat raportoivat pelaavansa enemmän. Eri asioista kiinnostuneiden nuorten tieto- ja viestintäteknologian käyttötavoissa ei löydetty suuria eroja. Esimerkiksi liikunnasta kiinnostuneet nuoret raportoivat toimivansa yhtä monipuolisesti teknologian parissa kuin muut ikätoverinsa. Aktiivinen sosiodigitaalinen osallistuminen näyttäisi olevan yhteydessä alhaisempaan koulumenestykseen, kouluinnostukseen ja kouluarvostukseen ja vastaavasti voimakkaampaan koulu-uupumukseen. Esitämmekin, että nuorten arjen käytäntöjen ja koulukäytäntöjen välillä voi olla kuilu, joka saattaa heikentää joidenkin nuorten opiskelumotivaatiota ja hyvinvointia.
Julkaisun otsikon käännösSixth-graders’ socio-digital participation, interests and academic well-being
Alkuperäiskielisuomi
LehtiKasvatus
Vuosikerta45
Numero5
Sivut429-443
Sivumäärä15
ISSN0022-927X
TilaJulkaistu - jouluk. 2014
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • sosiodigitaalinen osallistuminen
  • tieto- ja viestintätekniikka
  • tietokäytännöt
  • mediakäytännöt
  • kiinnostuksen kohteet
  • koulumenestys
  • kouluinnostus
  • koulu-uupumus

Siteeraa tätä