"Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki": yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana

Marika Manninen, Ida Vesterinen

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kuvaus

Erittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeksäs-luokkalaisten historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yh-deksäsluokkalaiset kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylmään sotaan liittyvää dokumenttiaineistoa, jonka pohjalta heidän tuli kirjoittaa oma tulkintansa esseemuotoon. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei kyennyt määrittelemään kylmän sodan käsitettä oikein. Valtaosa vastaajista ei myöskään kyennyt hyödyntämään dokumentteja tulkintansa pohjana. Vain harva yhdeksäsluokkalainen osoitti vastauksissaan tiedonalalle ominaisia piirteitä. Historian tekstitaitojen oppiminen vaatii aikaa ja systemaattista harjoittelua. Tutkimustuloksemme antavat viitteitä siitä, ettei tekstitaitojen opettaminen ole vakiintunut osaksi historianopetusta opetussuunnitelman painotuksista huolimatta. Tutkimuksemme herättelee kysymään, miten realistiset opetussuunnitelman tavoitteet tekstitaitojen osalta ovat ja miten tekstitaitojen opettamista tulisi tukea.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoJatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa
ToimittajatManne Kallio, Riitta Juvonen, Arja Kaasinen
Sivumäärä15
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Julkaisupäivä22 joulukuuta 2017
Sivut11-25
ISBN (painettu)978-952-5993-20-2
ISBN (elektroninen)978-952-5993-21-9
TilaJulkaistu - 22 joulukuuta 2017
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisusarja

NimiSuomen ainedidaktisen seuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia
Numero12
ISSN (painettu)1799-9596
ISSN (elektroninen)1799-960X

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • tekstitaidot
  • historian opetus

Lainaa tätä

Manninen, M., & Vesterinen, I. (2017). "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki": yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. teoksessa M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Toimittajat), Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa (Sivut 11-25). (Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia; Nro 12). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura.
Manninen, Marika ; Vesterinen, Ida. / "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa. Toimittaja / Manne Kallio ; Riitta Juvonen ; Arja Kaasinen. Helsinki : Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2017. Sivut 11-25 (Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia; 12).
@inbook{2f189d8ae5574113b4adaec523d3e17c,
title = "{"}Kylm{\"a}n sodan aloittajalla oli kire{\"a} meininki{"}: yhdeks{\"a}sluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana",
abstract = "Erittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeks{\"a}s-luokkalaisten historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yh-deks{\"a}sluokkalaiset kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylm{\"a}{\"a}n sotaan liittyv{\"a}{\"a} dokumenttiaineistoa, jonka pohjalta heid{\"a}n tuli kirjoittaa oma tulkintansa esseemuotoon. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei kyennyt m{\"a}{\"a}rittelem{\"a}{\"a}n kylm{\"a}n sodan k{\"a}sitett{\"a} oikein. Valtaosa vastaajista ei my{\"o}sk{\"a}{\"a}n kyennyt hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}{\"a}n dokumentteja tulkintansa pohjana. Vain harva yhdeks{\"a}sluokkalainen osoitti vastauksissaan tiedonalalle ominaisia piirteit{\"a}. Historian tekstitaitojen oppiminen vaatii aikaa ja systemaattista harjoittelua. Tutkimustuloksemme antavat viitteit{\"a} siit{\"a}, ettei tekstitaitojen opettaminen ole vakiintunut osaksi historianopetusta opetussuunnitelman painotuksista huolimatta. Tutkimuksemme her{\"a}ttelee kysym{\"a}{\"a}n, miten realistiset opetussuunnitelman tavoitteet tekstitaitojen osalta ovat ja miten tekstitaitojen opettamista tulisi tukea.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, tekstitaidot, historian opetus",
author = "Marika Manninen and Ida Vesterinen",
year = "2017",
month = "12",
day = "22",
language = "suomi",
isbn = "978-952-5993-20-2",
series = "Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia",
publisher = "Suomen ainedidaktinen tutkimusseura",
number = "12",
pages = "11--25",
editor = "Manne Kallio and Riitta Juvonen and Arja Kaasinen",
booktitle = "Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa",
address = "Suomi",

}

Manninen, M & Vesterinen, I 2017, "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki": yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. julkaisussa M Kallio, R Juvonen & A Kaasinen (toim), Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa. Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia, Nro 12, Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, Helsinki, Sivut 11-25.

"Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. / Manninen, Marika; Vesterinen, Ida.

Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa. toim. / Manne Kallio; Riitta Juvonen; Arja Kaasinen. Helsinki : Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2017. s. 11-25 (Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia; Nro 12).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

TY - CHAP

T1 - "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki"

T2 - yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana

AU - Manninen, Marika

AU - Vesterinen, Ida

PY - 2017/12/22

Y1 - 2017/12/22

N2 - Erittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeksäs-luokkalaisten historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yh-deksäsluokkalaiset kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylmään sotaan liittyvää dokumenttiaineistoa, jonka pohjalta heidän tuli kirjoittaa oma tulkintansa esseemuotoon. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei kyennyt määrittelemään kylmän sodan käsitettä oikein. Valtaosa vastaajista ei myöskään kyennyt hyödyntämään dokumentteja tulkintansa pohjana. Vain harva yhdeksäsluokkalainen osoitti vastauksissaan tiedonalalle ominaisia piirteitä. Historian tekstitaitojen oppiminen vaatii aikaa ja systemaattista harjoittelua. Tutkimustuloksemme antavat viitteitä siitä, ettei tekstitaitojen opettaminen ole vakiintunut osaksi historianopetusta opetussuunnitelman painotuksista huolimatta. Tutkimuksemme herättelee kysymään, miten realistiset opetussuunnitelman tavoitteet tekstitaitojen osalta ovat ja miten tekstitaitojen opettamista tulisi tukea.

AB - Erittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeksäs-luokkalaisten historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yh-deksäsluokkalaiset kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylmään sotaan liittyvää dokumenttiaineistoa, jonka pohjalta heidän tuli kirjoittaa oma tulkintansa esseemuotoon. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei kyennyt määrittelemään kylmän sodan käsitettä oikein. Valtaosa vastaajista ei myöskään kyennyt hyödyntämään dokumentteja tulkintansa pohjana. Vain harva yhdeksäsluokkalainen osoitti vastauksissaan tiedonalalle ominaisia piirteitä. Historian tekstitaitojen oppiminen vaatii aikaa ja systemaattista harjoittelua. Tutkimustuloksemme antavat viitteitä siitä, ettei tekstitaitojen opettaminen ole vakiintunut osaksi historianopetusta opetussuunnitelman painotuksista huolimatta. Tutkimuksemme herättelee kysymään, miten realistiset opetussuunnitelman tavoitteet tekstitaitojen osalta ovat ja miten tekstitaitojen opettamista tulisi tukea.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - tekstitaidot

KW - historian opetus

M3 - Kirjan luku tai artikkeli

SN - 978-952-5993-20-2

T3 - Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia

SP - 11

EP - 25

BT - Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa

A2 - Kallio, Manne

A2 - Juvonen, Riitta

A2 - Kaasinen, Arja

PB - Suomen ainedidaktinen tutkimusseura

CY - Helsinki

ER -

Manninen M, Vesterinen I. "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki": yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. julkaisussa Kallio M, Juvonen R, Kaasinen A, toimittajat, Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa. Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. 2017. s. 11-25. (Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia; 12).