Abstrakti
Tässä artikkelissa tutkitaan perusopetuksen, aikuisten perusopetuksen ja lukionopetussuunnitelmaperusteita Peter Seixasin historianopetuksen orientaatioita kos-kevan teorian pohjalta. Kaikki käsittelemämme opetussuunnitelmaperusteet ovatlähtökohtaisesti tiedonalapainotteiseen opetustraditioon perustuvia ja korostavatsiten kriittisen kansalaisen ihannetta. Vahvimmin tiedonalaperusteisuus näkyyperusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja heikoimmin aikuisten perusope-tuksen opetussuunnitelmaperusteissa. Kaikkien opetussuunnitelmien pohjalta nou-see esiin vaihtelevin painotuksin läntisen, eurooppalaisen ja kansallisen identiteetinvahvistamiseen tähtääviä elementtejä. Vahvimmin nämä pyrkimykset näkyvätaikuisten perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmissa. Perusopetuksen opetus-suunnitelma sen sijaan tarjoaa opettajille laajemmat mahdollisuudet tiedonalapai-notteiseen ja opiskelijoiden yksilölliset identiteetit huomioivaan historianopetuk-seen. Postmodernin historianopetuksen orientaatioon kytkettävissä olevia element-tejä on löydettävissä sekä perusopetuksen että lukion opetussuunnitelmien histo-riallisen tiedon käytön ymmärtämistä koskevissa tavoitteenasetteluissa. Postmoder-ni lähestymistapa voisi tarjota tulevaisuudessa tutkimisen arvoisia mahdollisuuk-sia. Sen kautta kulttuurisesti moninaisen yhteiskunnan menneisyyskertomuksia voi-taisiin käsitellä lähtökohtaisesti yhdenvertaisina, mutta samaan aikaan myös poh-jimmiltaan poliittisina ja tulevaisuuteen suuntaavina. Toisaalta rajat ylittävienongelmien leimaamassa maailmassa historianopetusta olisi perusteltua jäsentääentistä vahvemmin myös globaalien teemojen ympärille.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Kasvatus & Aika |
Vuosikerta | 14 |
Numero | 2 |
Sivut | 75-98 |
Sivumäärä | 24 |
ISSN | 1797-2299 |
DOI - pysyväislinkit | |
Tila | Julkaistu - 29 toukok. 2020 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet