Learning Reaction Kinetics through Sustainable Chemistry of Herbicides: A Case Study of Preservice Chemistry Teachers’ Perceptions of Problem-Based Technology Enhanced Learning

Julkaisun otsikon käännös: Reaktiokinetiikan oppiminen rikkakasvien torjunta-aineiden kestävän kemian avulla: tapaustutkimus tulevien kemian opettajien käsityksistä

Lizethly Cáceres-Jensen, Jorge Rodríguez-Becerra, Bárbara Jorquera-Moreno, Mauricio Escudey, Sofía Druker-Ibañez, José Hernández-Ramos, Tatiana Díaz-Arce, Johannes Pernaa, Maija Aksela

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Kemiallisen kinetiikan perusteiden opettaminen korkeakoulutasolla on haastavaa, mikä johtuu mm. käsitteiden abstraktista luonteesta ja rajallisesta yhteydestä arkipäivän sovelluksiin. Tämä tutkimus koostui kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa kestävään kemiaan pohjautuva reaktiokinetiikan oppimisympäristö. Kontekstina toimi sosio-tieteellinen ympäristökemian moduuli, jossa perehdyttiin rikkakasvien torjunta-aineiden kineettisiin prosesseihin tulivuoren tuhkapohjaisessa maaperässä ja niiden mahdollisuuteen saastuttaa pohjavesiä. Oppimisympäristön tavoitteena oli myötävaikuttaa kestävän kehityksen taitojen kehittämiseen, edistää asiayhteyteen kemiatietojen oppimista ja kehittää tieteellisiä taitoja. Materiaali suunniteltiin kahdelle analyyttisen kemian kurssille ja opettajankoulutusohjelman fysikaalisen kemian kurssille. Materiaalin vaikuttavuutta tutkittiin opiskelijoiden käsitysten avulla. Otos sisälsi 22 opiskelijaa, jotka jaettiin kolmeen kohderyhmään. Aineisto analysoitiin ja luokiteltiin laadullisen sisältöanalyysin avulla käyttäen TPASK (Technology Pedagogical Science Knowledge) -kehystä. Tulosten perusteella opiskelijat hankkivat kontekstualisoitua kemian osaamista ja kehittivät taitoja ja tietoja, jotka liittyvät digitaalisten resurssien ja laskentataulukoiden käyttöön tieteellisessä yhteydessä. Tämä tapaustutkimus osoittaa, että ongelmapohjaisen oppimisen lähestymistapa tarjoaa suuren potentiaalin edellä mainittujen taitojen tukemiseen.
Julkaisun otsikon käännösReaktiokinetiikan oppiminen rikkakasvien torjunta-aineiden kestävän kemian avulla: tapaustutkimus tulevien kemian opettajien käsityksistä
Alkuperäiskielienglanti
LehtiJournal of Chemical Education
Vuosikerta98
Numero5
Sivut1571–1582
Sivumäärä12
ISSN0021-9584
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 11 toukok. 2021
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 116 Kemia
  • reaktiokinetiikka
  • kemian opetus
  • TPASK
  • PBL
  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä