Projekteja vuodessa
Abstrakti
Tieteeseen nojaava yhteiskuntamme tarvitsee lisää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian osaajia. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamana LUMA-keskus Suomi -verkosto (11 yliopistoa) on vastannut haasteeseen toteuttamalla kansallisen, kaksikielisen ja kansanväliseen tutkimustietoon pohjautuvan LUMA SUOMI -kehittämisohjelman vuosina 2014–2019. Ohjelman päämääränä oli 6–16-vuotiaiden lasten ja nuorten innostaminen ja motivointi aineiden opiskeluun, sekä heidän opettajiensa tukeminen vuonna 2016 voimaan tulleiden opetussuunnitelmien perusteiden käyttöönotossa. Ohjelmaa on ohjannut ja tukenut arviointiohjelma ja tutkimus.
Yhteisöllisellä toimintamallilla toteutettu ohjelma on onnistunut hyvin. Ohjelman 37 hankkeessa kehitettiin uusia ratkaisuja muun muassa eheyttävään opetukseen, projektioppimiseen, toiminnallisuuteen, tutkimukselliseen oppimiseen sekä digitaalisten ja muiden oppimisympäristöjen hyödyntämiseen. Materiaalit on julkaistu ohjelman verkkosivuilla kaikkien käyttöön. Ohjelman koulutuksiin on osallistunut noin 6 700 opettajaa. Vuorovaikutteisia koulutuksia on järjestetty sekä lähikoulutuksina (263 koulutusta 64 kunnassa) että verkkokoulutuksina (13 MOOC-kurssia; 29 koulutuskertaa). Ohjelmalla on tavoitettu opettajia 80 % Suomen kunnista.
Uusien ratkaisujen vakiintuminen osaksi päiväkotien ja peruskoulujen opetusta vaatii lisää yhteisöllistä ja osallistavaa koulutusta ja kouluttajien verkostoitumista eri puolilla Suomea sekä tutkimusta, myös mahdollista koulutusvientiä varten.
Yhteisöllisellä toimintamallilla toteutettu ohjelma on onnistunut hyvin. Ohjelman 37 hankkeessa kehitettiin uusia ratkaisuja muun muassa eheyttävään opetukseen, projektioppimiseen, toiminnallisuuteen, tutkimukselliseen oppimiseen sekä digitaalisten ja muiden oppimisympäristöjen hyödyntämiseen. Materiaalit on julkaistu ohjelman verkkosivuilla kaikkien käyttöön. Ohjelman koulutuksiin on osallistunut noin 6 700 opettajaa. Vuorovaikutteisia koulutuksia on järjestetty sekä lähikoulutuksina (263 koulutusta 64 kunnassa) että verkkokoulutuksina (13 MOOC-kurssia; 29 koulutuskertaa). Ohjelmalla on tavoitettu opettajia 80 % Suomen kunnista.
Uusien ratkaisujen vakiintuminen osaksi päiväkotien ja peruskoulujen opetusta vaatii lisää yhteisöllistä ja osallistavaa koulutusta ja kouluttajien verkostoitumista eri puolilla Suomea sekä tutkimusta, myös mahdollista koulutusvientiä varten.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|
Julkaisupaikka | Helsinki |
---|---|
Kustantaja | Opetus- ja kulttuuriministeriö |
Sivumäärä | 42 |
ISBN (elektroninen) | 978-952-263-663-8 |
Tila | Julkaistu - 20 marraskuuta 2019 |
OKM-julkaisutyyppi | D6 Toimitettu ammatillinen teos |
Julkaisusarja
Nimi | Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja |
---|---|
Vuosikerta | 35 |
ISSN (elektroninen) | 1799-0351 |
Lisätietoja
LUMA SUOMI -kehittäisohjelman raportti. Aksela Maija ja Saara Lehto ovat sekä pääkirjoittajina että toimittajina raportissa. Muu kirjoittajaryhmä on mainittuna liitteessä 1.Tieteenalat
- 116 Kemia
- 516 Kasvatustieteet
Projektit
- 1 Päättynyt