Luopio ja vihollinen

ebionien Paavali-kuva identiteetinrakentajana

Tutkimustuotos: OpinnäytePro graduOpinnäytteet

Kuvaus

Pro gradu-tutkielma tarkastelee juutalaiskristillisten ebionien suhtautumista apostoli Paavaliin. Se vastaa kysymyksiin, minkälainen on ebionien Paavali-kuva, kuinka se on muodostettu ja mikä merkitys sillä on ebionien identiteetille. Kysymyksiin vastatessa hyödynnetään kahta sosiaalitieteellistä lähestymistapaa – sosiaalisen identiteetin näkökulmaa ja toiseuden käsitettä – sekä antiikin poleemisen retoriikan tutkimusta.

Tutkielman lähdeaineistona ovat kirkkoisien kirjoitukset ebioneista sekä ebionien itsensä käyttämä niin kutsuttu Pseudoklemensiläinen kirjallisuus. Analyysiin valikoituneet kirkkoisien tekstit ovat peräisin noin vuosilta 180–380 jälkeen ajanlaskun alun. Pseudoklemensiläisen kirjallisuuden kaksi pääteosta ovat Recognitiones ja Homiliae. Ne on kirjoitettu 300-luvulla, mutta ne sisältävät myös huomattavasti varhaisempia lähteitä.

Lähdeaineisto paljastaa ebionien suhtautuvan Paavaliin vihamielisesti. Apostolia vastaan kohdistettu kritiikki on monimuotoista ja vaihtelevaa, mutta kaikkia tekstejä yhdistävä piirre on Paavalin pitäminen vääränä auktoriteettina. Negatiivisen Paavali-kuvan luomisessa hyödynnetään moninaisia keinoja. Henkilöön kohdistuvat hyökkäykset ovat antiikin retoriikalle on tyypillisiä ja myös Paavaliin kohdistetaan niitä useasti. Kritiikin syynä on ebionien tulkinta Paavalista juutalaisen lain hylänneenä valeapostolina. Se kohdistuu paitsi apostoliin itseensä myös hänen seuraajiinsa.

Ebioneille Paavalin hahmo on erottautumisen väline. Hyökkäämällä Paavalia ja hänen oletettua lakikäsitystään vastaan he määrittelevät sen, mitä eivät itse ole, ja vahvistavat sisäryhmänsä rajoa. Merkittävin identifioitumisen kohde ebioneille on Jerusalemin alkuseurakunta, jonka johtohenkilöt ovat heidän käsityksensä mukaan alusta alkaen vastustaneet Paavalin ”laitonta” opetusta.
Alkuperäiskielisuomi
TilaJulkaistu - 12 lokakuuta 2016
OKM-julkaisutyyppiG2 Pro gradu, diplomityö, ylempi amk-opinnäytetyö

Tieteenalat

  • 614 Teologia

Lainaa tätä

@phdthesis{32114105e17642989c56a9846f2c1e99,
title = "Luopio ja vihollinen: ebionien Paavali-kuva identiteetinrakentajana",
abstract = "Pro gradu-tutkielma tarkastelee juutalaiskristillisten ebionien suhtautumista apostoli Paavaliin. Se vastaa kysymyksiin, mink{\"a}lainen on ebionien Paavali-kuva, kuinka se on muodostettu ja mik{\"a} merkitys sill{\"a} on ebionien identiteetille. Kysymyksiin vastatessa hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n kahta sosiaalitieteellist{\"a} l{\"a}hestymistapaa – sosiaalisen identiteetin n{\"a}k{\"o}kulmaa ja toiseuden k{\"a}sitett{\"a} – sek{\"a} antiikin poleemisen retoriikan tutkimusta.Tutkielman l{\"a}hdeaineistona ovat kirkkoisien kirjoitukset ebioneista sek{\"a} ebionien itsens{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a} niin kutsuttu Pseudoklemensil{\"a}inen kirjallisuus. Analyysiin valikoituneet kirkkoisien tekstit ovat per{\"a}isin noin vuosilta 180–380 j{\"a}lkeen ajanlaskun alun. Pseudoklemensil{\"a}isen kirjallisuuden kaksi p{\"a}{\"a}teosta ovat Recognitiones ja Homiliae. Ne on kirjoitettu 300-luvulla, mutta ne sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t my{\"o}s huomattavasti varhaisempia l{\"a}hteit{\"a}.L{\"a}hdeaineisto paljastaa ebionien suhtautuvan Paavaliin vihamielisesti. Apostolia vastaan kohdistettu kritiikki on monimuotoista ja vaihtelevaa, mutta kaikkia tekstej{\"a} yhdist{\"a}v{\"a} piirre on Paavalin pit{\"a}minen v{\"a}{\"a}r{\"a}n{\"a} auktoriteettina. Negatiivisen Paavali-kuvan luomisessa hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n moninaisia keinoja. Henkil{\"o}{\"o}n kohdistuvat hy{\"o}kk{\"a}ykset ovat antiikin retoriikalle on tyypillisi{\"a} ja my{\"o}s Paavaliin kohdistetaan niit{\"a} useasti. Kritiikin syyn{\"a} on ebionien tulkinta Paavalista juutalaisen lain hyl{\"a}nneen{\"a} valeapostolina. Se kohdistuu paitsi apostoliin itseens{\"a} my{\"o}s h{\"a}nen seuraajiinsa.Ebioneille Paavalin hahmo on erottautumisen v{\"a}line. Hy{\"o}kk{\"a}{\"a}m{\"a}ll{\"a} Paavalia ja h{\"a}nen oletettua lakik{\"a}sityst{\"a}{\"a}n vastaan he m{\"a}{\"a}rittelev{\"a}t sen, mit{\"a} eiv{\"a}t itse ole, ja vahvistavat sis{\"a}ryhm{\"a}ns{\"a} rajoa. Merkitt{\"a}vin identifioitumisen kohde ebioneille on Jerusalemin alkuseurakunta, jonka johtohenkil{\"o}t ovat heid{\"a}n k{\"a}sityksens{\"a} mukaan alusta alkaen vastustaneet Paavalin ”laitonta” opetusta.",
keywords = "614 Teologia",
author = "Vanhoja, {Antti Einari}",
year = "2016",
month = "10",
day = "12",
language = "suomi",

}

Luopio ja vihollinen : ebionien Paavali-kuva identiteetinrakentajana. / Vanhoja, Antti Einari.

2016. 80 s.

Tutkimustuotos: OpinnäytePro graduOpinnäytteet

TY - THES

T1 - Luopio ja vihollinen

T2 - ebionien Paavali-kuva identiteetinrakentajana

AU - Vanhoja, Antti Einari

PY - 2016/10/12

Y1 - 2016/10/12

N2 - Pro gradu-tutkielma tarkastelee juutalaiskristillisten ebionien suhtautumista apostoli Paavaliin. Se vastaa kysymyksiin, minkälainen on ebionien Paavali-kuva, kuinka se on muodostettu ja mikä merkitys sillä on ebionien identiteetille. Kysymyksiin vastatessa hyödynnetään kahta sosiaalitieteellistä lähestymistapaa – sosiaalisen identiteetin näkökulmaa ja toiseuden käsitettä – sekä antiikin poleemisen retoriikan tutkimusta.Tutkielman lähdeaineistona ovat kirkkoisien kirjoitukset ebioneista sekä ebionien itsensä käyttämä niin kutsuttu Pseudoklemensiläinen kirjallisuus. Analyysiin valikoituneet kirkkoisien tekstit ovat peräisin noin vuosilta 180–380 jälkeen ajanlaskun alun. Pseudoklemensiläisen kirjallisuuden kaksi pääteosta ovat Recognitiones ja Homiliae. Ne on kirjoitettu 300-luvulla, mutta ne sisältävät myös huomattavasti varhaisempia lähteitä.Lähdeaineisto paljastaa ebionien suhtautuvan Paavaliin vihamielisesti. Apostolia vastaan kohdistettu kritiikki on monimuotoista ja vaihtelevaa, mutta kaikkia tekstejä yhdistävä piirre on Paavalin pitäminen vääränä auktoriteettina. Negatiivisen Paavali-kuvan luomisessa hyödynnetään moninaisia keinoja. Henkilöön kohdistuvat hyökkäykset ovat antiikin retoriikalle on tyypillisiä ja myös Paavaliin kohdistetaan niitä useasti. Kritiikin syynä on ebionien tulkinta Paavalista juutalaisen lain hylänneenä valeapostolina. Se kohdistuu paitsi apostoliin itseensä myös hänen seuraajiinsa.Ebioneille Paavalin hahmo on erottautumisen väline. Hyökkäämällä Paavalia ja hänen oletettua lakikäsitystään vastaan he määrittelevät sen, mitä eivät itse ole, ja vahvistavat sisäryhmänsä rajoa. Merkittävin identifioitumisen kohde ebioneille on Jerusalemin alkuseurakunta, jonka johtohenkilöt ovat heidän käsityksensä mukaan alusta alkaen vastustaneet Paavalin ”laitonta” opetusta.

AB - Pro gradu-tutkielma tarkastelee juutalaiskristillisten ebionien suhtautumista apostoli Paavaliin. Se vastaa kysymyksiin, minkälainen on ebionien Paavali-kuva, kuinka se on muodostettu ja mikä merkitys sillä on ebionien identiteetille. Kysymyksiin vastatessa hyödynnetään kahta sosiaalitieteellistä lähestymistapaa – sosiaalisen identiteetin näkökulmaa ja toiseuden käsitettä – sekä antiikin poleemisen retoriikan tutkimusta.Tutkielman lähdeaineistona ovat kirkkoisien kirjoitukset ebioneista sekä ebionien itsensä käyttämä niin kutsuttu Pseudoklemensiläinen kirjallisuus. Analyysiin valikoituneet kirkkoisien tekstit ovat peräisin noin vuosilta 180–380 jälkeen ajanlaskun alun. Pseudoklemensiläisen kirjallisuuden kaksi pääteosta ovat Recognitiones ja Homiliae. Ne on kirjoitettu 300-luvulla, mutta ne sisältävät myös huomattavasti varhaisempia lähteitä.Lähdeaineisto paljastaa ebionien suhtautuvan Paavaliin vihamielisesti. Apostolia vastaan kohdistettu kritiikki on monimuotoista ja vaihtelevaa, mutta kaikkia tekstejä yhdistävä piirre on Paavalin pitäminen vääränä auktoriteettina. Negatiivisen Paavali-kuvan luomisessa hyödynnetään moninaisia keinoja. Henkilöön kohdistuvat hyökkäykset ovat antiikin retoriikalle on tyypillisiä ja myös Paavaliin kohdistetaan niitä useasti. Kritiikin syynä on ebionien tulkinta Paavalista juutalaisen lain hylänneenä valeapostolina. Se kohdistuu paitsi apostoliin itseensä myös hänen seuraajiinsa.Ebioneille Paavalin hahmo on erottautumisen väline. Hyökkäämällä Paavalia ja hänen oletettua lakikäsitystään vastaan he määrittelevät sen, mitä eivät itse ole, ja vahvistavat sisäryhmänsä rajoa. Merkittävin identifioitumisen kohde ebioneille on Jerusalemin alkuseurakunta, jonka johtohenkilöt ovat heidän käsityksensä mukaan alusta alkaen vastustaneet Paavalin ”laitonta” opetusta.

KW - 614 Teologia

M3 - Pro gradu

ER -