Matemaattisten aiheiden ongelma opetussuunnitelmassa

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

Abstrakti

Matematiikan opettamista peruskoulussa usein motivoidaan sillä, että se kehittää analyyttistä ajattelukykyä, ongelmanratkaisutaitoja ja valmistaa oppilaan abstraktiin ajatteluun. Tosiaan, miten muuten selittää toimittajan urasta haaveilevalle oppilaalle, miksi hänen pitää osata derivoida toisen asteen polynomeja? Tässä kirjotuksessa väitän, että opetussuunnitelma ja sen toteutus eivät tue tätä motivaatiota parhaalla mahdollisella tavalla, ja tarjoan vaihtoehtoja. Opetussuunnitelmaa ei noin vain muuteta, ja se jääkin opettajan harrastuneisuuden varaan, miten hän soveltaa opetuksessaan täällä esitettyjä ideoita opetuksessaan tai vaikka ylimääräisissä matematiikkakerhoissa
Alkuperäiskielisuomi
LehtiDimensio
Vuosikerta81
Numero3
Sivut29-32
Sivumäärä4
ISSN0782-6648
TilaJulkaistu - 2017
OKM-julkaisutyyppiE1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli

Tieteenalat

  • 111 Matematiikka
  • pedagogiikka
  • opettaja
  • opetussuunnitelma
  • pelit
  • 516 Kasvatustieteet
  • lukio
  • matemaattinen ajattelu

Siteeraa tätä