”Matematiikka on värikäs matto” – matematiikan opettajiksi opiskelevien metaforia matematiikasta

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    Abstrakti

    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden matematiikkauskomuksia käyttäen apuna metaforia, jotka opiskelijat kirjoittivat opintojensa aikana oman reflektointinsa tueksi. Opettajaopiskelijoiden matema- tiikkauskomuksia on tutkittu paljon sekä lomaketutkimuksin että haastatteluin. Tutkimuksen kohteena ovat usein olleet luokanopettajaopiskelijat, joille mate- matiikka, toisin kuin aineenopettajille, on yksi lukuisista opetettavista aineista ja saattaa näyttäytyä jopa vaikeana ja pelottavana. Tämän tutkimuksen tavoittee- na on tarkastella, millaisilla metaforilla tulevat matematiikan opettajat (N = 50) pedagogisten opintojensa alussa kuvailevat matematiikkaa. Aineisto analysoi- tiin ja luokiteltiin aiemman tutkimustiedon mukaisesti viiteen pääluokkaan: ma- tematiikka on ... rakenne, matka, työväline, peli tai kieli. Aineenopettajaopiskeli- joiden metaforat matematiikasta sijoittuvat pääosin kolmeen luokkaan, matka, kieli ja rakenne, ja ne heijastelevat opiskelijoiden omia kokemuksia matematiikan oppimisesta.
    Alkuperäiskielisuomi
    OtsikkoMatematiikan ja luonnontieteiden opetuksen ajankohtaista tutkimusta
    ToimittajatHeidi Krzywacki, Kalle Juuti, Jarkko Lampiselkä
    Sivumäärä16
    JulkaisupaikkaHelsinki
    KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
    Julkaisupäivä2012
    Sivut99-114
    ISBN (painettu)978-952-5993-02-8
    ISBN (elektroninen)978-952-5993-03-5
    TilaJulkaistu - 2012
    OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

    Julkaisusarja

    NimiSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja / Ainedidaktisia tutkimuksia
    Numero2
    ISSN (painettu)1799-9596
    ISSN (elektroninen)1799-960x

    Tieteenalat

    • 516 Kasvatustieteet

    Siteeraa tätä

    Portaankorva-Koivisto, P. (2012). ”Matematiikka on värikäs matto” – matematiikan opettajiksi opiskelevien metaforia matematiikasta. teoksessa H. Krzywacki, K. Juuti, & J. Lampiselkä (Toimittajat), Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen ajankohtaista tutkimusta (Sivut 99-114). (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja / Ainedidaktisia tutkimuksia; Nro 2). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.