Abstrakti
Draamallisesta toiminnasta innostuneiden esikouluikäisten poikien kysymys varhaiskasvatuksen opettajalle kuvastaa osaltaan sitä käsitteellistä vaikeutta, joka edelleen liittyy draamaan sekä opetuksellisena käsitteenä että toimintamuotona. Samaan käsiteelliseen epätietoisuuteen olen törmännyt toimiessani varhaiskasvatuksen opettajankouluttajana ja alan täydennyskouluttajana. Draama-käsite on tullut viralliseen opetussuunnitelmakäyttöön Suomessa 2010-luvulla. Se on mukana varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa. Tämä artikkeli selkiyttää draama-käsitettä varhaiskasvatuksessa. Alaluvuissa kuvataan, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan draamasta varhaiskasvatuksessa. Miten draamaa voidaan toteuttaa varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa? Entä miksi draamaa olisi syytä ottaa mukaan toimintaan varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa?
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Otsikko | Ilmaisun ilo : Käsikirja 0-8-vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen |
Toimittajat | Inkeri Ruokonen |
Sivumäärä | 12 |
Julkaisupaikka | Jyväskylä |
Kustantaja | PS-kustannus |
Julkaisupäivä | 27 tammik. 2022 |
Sivut | 105-116 |
ISBN (painettu) | 978-952-370-207-3 |
Tila | Julkaistu - 27 tammik. 2022 |
OKM-julkaisutyyppi | D2 Artikkeli ammatillisissa käsi- tai opaskirjoissa, ammatillisissa tietojärjestelmissä tai oppikirja-aineisto |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet