"Mennäänkö me taas sinne ruumaan?": draaman riemua

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Abstrakti

Draamallisesta toiminnasta innostuneiden esikouluikäisten poikien kysymys varhaiskasvatuksen opettajalle kuvastaa osaltaan sitä käsitteellistä vaikeutta, joka edelleen liittyy draamaan sekä opetuksellisena käsitteenä että toimintamuotona. Samaan käsiteelliseen epätietoisuuteen olen törmännyt toimiessani varhaiskasvatuksen opettajankouluttajana ja alan täydennyskouluttajana. Draama-käsite on tullut viralliseen opetussuunnitelmakäyttöön Suomessa 2010-luvulla. Se on mukana varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa. Tämä artikkeli selkiyttää draama-käsitettä varhaiskasvatuksessa. Alaluvuissa kuvataan, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan draamasta varhaiskasvatuksessa. Miten draamaa voidaan toteuttaa varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa? Entä miksi draamaa olisi syytä ottaa mukaan toimintaan varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa?
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoIlmaisun ilo : Käsikirja 0-8-vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen
ToimittajatInkeri Ruokonen
Sivumäärä12
JulkaisupaikkaJyväskylä
KustantajaPS-kustannus
Julkaisupäivä27 tammik. 2022
Sivut105-116
ISBN (painettu)978-952-370-207-3
TilaJulkaistu - 27 tammik. 2022
OKM-julkaisutyyppiD2 Artikkeli ammatillisissa käsi- tai opaskirjoissa, ammatillisissa tietojärjestelmissä tai oppikirja-aineisto

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä