Abstrakti
Kielitietoisuus on jo pitkään ollut näkyvässä asemassa opetussuunnitelmissa, opettajankoulutuksessa ja opetusta koskevassa keskustelussa. Ajatus siitä, että jokainen opettaja on myös oppiaineensa kielen opettaja, tunnetaan laajalti. Mutta kuinka tarkka käsitys opettajilla, opettajankouluttajilla ja muilla opetuksen kentän toimijoilla on siitä, millaista minkäkin tiedonalan kieli on ja kuinka se rakentuu? Jos jokainen opettaja on kielenopettaja, millaista kieltä hän opettaa? Jotta eri aineiden opettajat voivat todella toimia kielitietoisina tiedonalojensa kielen opettajina, tarvitaan täsmällistä ja konkreettista ymmärrystä tiedonalojen kielten kieliopillisista ominaisuuksista. Myös tutkittu tieto tiedonalojen kieltä koskevista opettajien käsityksistä on tarpeen.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti |
Vuosikerta | 12 |
Numero | 6 |
ISSN | 1799-0181 |
Tila | Julkaistu - jouluk. 2021 |
OKM-julkaisutyyppi | D1 Artikkeli ammattilehdessä |
Tieteenalat
- 6121 Kielitieteet
- 516 Kasvatustieteet