Miten suomen ja ruotsin opettajat käyttäisivät puheen automaattiseen arviointiin kehitettyä työkalua?

Anna von Zansen, Maikki Heijala

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Tässä artikkelissa haastattelimme neljää kieltenopettajaa selvittääksemme heidän ensivaikutelmiaan puheen automaattiseen arviointiin kehitetystä työkalusta. Esittelimme opettajille suomen ja ruotsin oppijoille suunnattua pilottiversiota DigiTala-tutkimushankkeen kehittämästä Moodle-työkalusta, joka ensin nauhoittaa oppijan puheen, muuttaa sen tekstiksi, arvioi sen automaattisesti ja lopulta näyttää tulokset oppijalle. Pilottiversiossa oppijalle näytettävä automaattinen palaute on muotoiltu ihmisarvioijien käyttämien analyyttisten ja holististen arviointikriteerien pohjalta. Tutkimuksemme aineisto koostuu neljästä Zoomissa toteutetusta puolistrukturoidusta yksilöhaastattelusta, joiden aikana kielten opettajille esiteltiin työkalua. Haastattelut litteroitiin ja niille tehtiin sisällönanalyysi. Havaitsimme, että automaattista palautetta voidaan hyödyntää merkittävästi kielenoppimisessa ja -opettamisessa. Opettajat kokivat, että työkalun antama arviointipalaute oli ymmärrettävää ja käyttökelpoista, vaikka palaute ei pystykään kattamaan kaikkia puhetuotoksen ulottuvuuksia. Tutkimuksemme tuloksista on hyötyä erityisesti automaattisen arvioinnin sekä suullisen kielitaidon tutkimuksen ja sovellusten saralla.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiAFinLA-teema
Vuosikerta2023
Numero15
Sivut124–141
Sivumäärä17
ISSN2814-6298
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 17 huhtik. 2023
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet
  • automaattinen arviointi
  • kielitaidon arviointi
  • suullinen kielitaito
  • automaattinen palaute
  • kieltenopettajat
  • 516 Kasvatustieteet
  • automaattinen arviointi
  • kielitaidon arviointi
  • suullinen kielitaito
  • automaattinen palaute
  • opettajien käsitykset
  • 113 Tietojenkäsittely- ja informaatiotieteet
  • Moodle
  • Luonnollisen kielen käsittely

Siteeraa tätä