Modernisaatiomurroksen kaupalliset merkit. 60-luvun suomalainen televisiomainonta

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Kun suomalainen televisiotoiminta aloitettiin 1950-luvun puolessa välissä, siinä oli alusta alkaen mukana – ensimmäisten joukossa Euroopassa – mainontaa. Suomalaiset mainostajat (elintarvike-, tupakka-, öljy-, kosmetiikka-, vaatetus- yms. yritykset) ja uuden sukupolven markkinointi- ja mainontaihmiset ymmärsivät pian uuden vallankumouksellisen median merkityksen.

Jukka Kortti tarkastelee tutkimuksessaan Suomen kansainvälisestikin vertailtuna rajua sotien jälkeistä modernisaatiota televisiomainonnan tekemisen ja toteutuksen kautta. Kortti yhdistää 60-luvun murroksessa keskeiset ilmiöt, kulutuksen kasvun ja television.

Kortin tutkimus on samalla matka suomalaisen mainonnan, markkinoinnin ja elokuvan tekemisen kehitykseen, jossa 60-luku oli monessa suhteessa merkittävää aikaa. Koska mainonnan tekemät viittailut ovat melkeinpä yhtä laajoja kuin koko yhteiskunta ja kulttuuri, jossa se toimii, kertoo tämä tutkimus laajemminkin Suomen 60-luvusta: sen ideologioista, maailmankuvista, mentaliteeteista ja identiteeteistä. Tutkimus valaisee mm. 60-luvun suomalaisten arkea, sukupuolirepresentaatioita, vaurastumista, amerikkalaistumista, nuorisokulttuuria, kansainvälistymistä, politiikkaa ja taloutta.
Alkuperäiskielisuomi
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaSuomalaisen Kirjallisuuden Seura
Vuosikerta2003
Painos1
Sivumäärä455
ISBN (painettu)951-746-548-3
TilaJulkaistu - kesäk. 2003
OKM-julkaisutyyppiC1 Kustannettu tieteellinen erillisteos

Julkaisusarja

NimiBibliotheca Historica
KustantajaSuomalaisen Kirjallisuuden Seura
Numero80

Lisätietoja

Väitöskirja

Tieteenalat

  • 5202 Talous- ja sosiaalihistoria
  • 615 Historia ja arkeologia
  • 518 Media- ja viestintätieteet

Siteeraa tätä