Mordvalaisten häämenojen lauluista ja niiden kielellisistä erityispiirteistä

Merja Lilja Tuulikki Salo, Tatjana Devjatkina

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kuvaus

Häät ovat mordvalaisen kansanperinteen keskeinen osa, ja häälaulut muodostavat sen
monikerroksisen ytimen. Tässä artikkelissa keskitytään mokšalaisiin häälauluihin,
joiden tyypit ovat: 1) vanhinta kerrostumaa edustavat rukouslaulut, joissa heijastuvat
mordvalaisten suojelijajumalausko ja vainajain palvonta, 2) hyvin suositut, osin
improvisoidut pilkkalaulut, joiden tausta on maaginen ja joilla on toisinaan jopa aivan
käänteinen merkitys, 3) monifunktioiset ylistävät paranzama-laulut, 4) häiden tanssilaulut,
joilla pyrittiin rentouttamaan häävieraita, 5) kuoron esittämät pitkät laulut ja
6) uusinta kerrostumaa edustavat nopeat laulut eli tšastuškat. Ersäläisten häiden ominainen
piirre on hääitkujen runsas määrä, kun taas mokšalaiset samoin kuin monet
naapurikansat ovat mieltyneet pilkkalaulujen esittämiseen. Tässä artikkelissa esitellään
ersäläisten ja erityisesti mokšalaisten häälauluja, niiden sanastoa ja lauluissa käytettyjä
kielellisiä keinoja runsain esimerkein. Usein keinot menevät lomittain ja jokin piirre
voi kuulua samanaikaisesti eri otsikoiden alle. Lisäksi annetaan lisätietoa mordvalaisen
kansanrunouden kerääjistä, kansanrunokokoelmista, mordvalaisten häiden vaiheista
sekä tehdään samalla rinnastuksia suomalais-ugrilaisiin ja muihin naapurikansoihin.
Suomalais-ugrilaisilla ei liene säilynyt paljonkaan alkuperäisiä häälauluja: häätavat ja
-terminologia ovat hyvin alttiita kulttuurien väliselle vaikutukselle.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiSuomalais-Ugrilaisen Seuran Aikakauskirja
Vuosikerta96
Sivut317-367
Sivumäärä51
ISSN0355-0214
TilaJulkaistu - 2017
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet
  • mordvalaiset, suomalais-ugrilaiset, folkloristiikka, häälauluperinne

Lainaa tätä

@article{bea1ddfae83245c69e875c82ef565d56,
title = "Mordvalaisten h{\"a}{\"a}menojen lauluista ja niiden kielellisist{\"a} erityispiirteist{\"a}",
abstract = "H{\"a}{\"a}t ovat mordvalaisen kansanperinteen keskeinen osa, ja h{\"a}{\"a}laulut muodostavat senmonikerroksisen ytimen. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa keskityt{\"a}{\"a}n mokšalaisiin h{\"a}{\"a}lauluihin,joiden tyypit ovat: 1) vanhinta kerrostumaa edustavat rukouslaulut, joissa heijastuvatmordvalaisten suojelijajumalausko ja vainajain palvonta, 2) hyvin suositut, osinimprovisoidut pilkkalaulut, joiden tausta on maaginen ja joilla on toisinaan jopa aivank{\"a}{\"a}nteinen merkitys, 3) monifunktioiset ylist{\"a}v{\"a}t paranzama-laulut, 4) h{\"a}iden tanssilaulut,joilla pyrittiin rentouttamaan h{\"a}{\"a}vieraita, 5) kuoron esitt{\"a}m{\"a}t pitk{\"a}t laulut ja6) uusinta kerrostumaa edustavat nopeat laulut eli tšastuškat. Ers{\"a}l{\"a}isten h{\"a}iden ominainenpiirre on h{\"a}{\"a}itkujen runsas m{\"a}{\"a}r{\"a}, kun taas mokšalaiset samoin kuin monetnaapurikansat ovat mieltyneet pilkkalaulujen esitt{\"a}miseen. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa esitell{\"a}{\"a}ners{\"a}l{\"a}isten ja erityisesti mokšalaisten h{\"a}{\"a}lauluja, niiden sanastoa ja lauluissa k{\"a}ytettyj{\"a}kielellisi{\"a} keinoja runsain esimerkein. Usein keinot menev{\"a}t lomittain ja jokin piirrevoi kuulua samanaikaisesti eri otsikoiden alle. Lis{\"a}ksi annetaan lis{\"a}tietoa mordvalaisenkansanrunouden ker{\"a}{\"a}jist{\"a}, kansanrunokokoelmista, mordvalaisten h{\"a}iden vaiheistasek{\"a} tehd{\"a}{\"a}n samalla rinnastuksia suomalais-ugrilaisiin ja muihin naapurikansoihin.Suomalais-ugrilaisilla ei liene s{\"a}ilynyt paljonkaan alkuper{\"a}isi{\"a} h{\"a}{\"a}lauluja: h{\"a}{\"a}tavat ja-terminologia ovat hyvin alttiita kulttuurien v{\"a}liselle vaikutukselle.",
keywords = "6121 Kielitieteet, mordvalaiset, suomalais-ugrilaiset, folkloristiikka, h{\"a}{\"a}lauluperinne",
author = "Salo, {Merja Lilja Tuulikki} and Tatjana Devjatkina",
year = "2017",
language = "suomi",
volume = "96",
pages = "317--367",
journal = "Suomalais-Ugrilaisen Seuran Aikakauskirja",
issn = "0355-0214",

}

Mordvalaisten häämenojen lauluista ja niiden kielellisistä erityispiirteistä. / Salo, Merja Lilja Tuulikki; Devjatkina, Tatjana.

julkaisussa: Suomalais-Ugrilaisen Seuran Aikakauskirja, Vuosikerta 96, 2017, s. 317-367.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

TY - JOUR

T1 - Mordvalaisten häämenojen lauluista ja niiden kielellisistä erityispiirteistä

AU - Salo, Merja Lilja Tuulikki

AU - Devjatkina, Tatjana

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Häät ovat mordvalaisen kansanperinteen keskeinen osa, ja häälaulut muodostavat senmonikerroksisen ytimen. Tässä artikkelissa keskitytään mokšalaisiin häälauluihin,joiden tyypit ovat: 1) vanhinta kerrostumaa edustavat rukouslaulut, joissa heijastuvatmordvalaisten suojelijajumalausko ja vainajain palvonta, 2) hyvin suositut, osinimprovisoidut pilkkalaulut, joiden tausta on maaginen ja joilla on toisinaan jopa aivankäänteinen merkitys, 3) monifunktioiset ylistävät paranzama-laulut, 4) häiden tanssilaulut,joilla pyrittiin rentouttamaan häävieraita, 5) kuoron esittämät pitkät laulut ja6) uusinta kerrostumaa edustavat nopeat laulut eli tšastuškat. Ersäläisten häiden ominainenpiirre on hääitkujen runsas määrä, kun taas mokšalaiset samoin kuin monetnaapurikansat ovat mieltyneet pilkkalaulujen esittämiseen. Tässä artikkelissa esitelläänersäläisten ja erityisesti mokšalaisten häälauluja, niiden sanastoa ja lauluissa käytettyjäkielellisiä keinoja runsain esimerkein. Usein keinot menevät lomittain ja jokin piirrevoi kuulua samanaikaisesti eri otsikoiden alle. Lisäksi annetaan lisätietoa mordvalaisenkansanrunouden kerääjistä, kansanrunokokoelmista, mordvalaisten häiden vaiheistasekä tehdään samalla rinnastuksia suomalais-ugrilaisiin ja muihin naapurikansoihin.Suomalais-ugrilaisilla ei liene säilynyt paljonkaan alkuperäisiä häälauluja: häätavat ja-terminologia ovat hyvin alttiita kulttuurien väliselle vaikutukselle.

AB - Häät ovat mordvalaisen kansanperinteen keskeinen osa, ja häälaulut muodostavat senmonikerroksisen ytimen. Tässä artikkelissa keskitytään mokšalaisiin häälauluihin,joiden tyypit ovat: 1) vanhinta kerrostumaa edustavat rukouslaulut, joissa heijastuvatmordvalaisten suojelijajumalausko ja vainajain palvonta, 2) hyvin suositut, osinimprovisoidut pilkkalaulut, joiden tausta on maaginen ja joilla on toisinaan jopa aivankäänteinen merkitys, 3) monifunktioiset ylistävät paranzama-laulut, 4) häiden tanssilaulut,joilla pyrittiin rentouttamaan häävieraita, 5) kuoron esittämät pitkät laulut ja6) uusinta kerrostumaa edustavat nopeat laulut eli tšastuškat. Ersäläisten häiden ominainenpiirre on hääitkujen runsas määrä, kun taas mokšalaiset samoin kuin monetnaapurikansat ovat mieltyneet pilkkalaulujen esittämiseen. Tässä artikkelissa esitelläänersäläisten ja erityisesti mokšalaisten häälauluja, niiden sanastoa ja lauluissa käytettyjäkielellisiä keinoja runsain esimerkein. Usein keinot menevät lomittain ja jokin piirrevoi kuulua samanaikaisesti eri otsikoiden alle. Lisäksi annetaan lisätietoa mordvalaisenkansanrunouden kerääjistä, kansanrunokokoelmista, mordvalaisten häiden vaiheistasekä tehdään samalla rinnastuksia suomalais-ugrilaisiin ja muihin naapurikansoihin.Suomalais-ugrilaisilla ei liene säilynyt paljonkaan alkuperäisiä häälauluja: häätavat ja-terminologia ovat hyvin alttiita kulttuurien väliselle vaikutukselle.

KW - 6121 Kielitieteet

KW - mordvalaiset, suomalais-ugrilaiset, folkloristiikka, häälauluperinne

M3 - Artikkeli

VL - 96

SP - 317

EP - 367

JO - Suomalais-Ugrilaisen Seuran Aikakauskirja

JF - Suomalais-Ugrilaisen Seuran Aikakauskirja

SN - 0355-0214

ER -