Monikulttuurinen suomalainen peruskoulu? Monikulttuurisuuskasvatus opetussuunnitelmien perusteissa 1990–2010 -luvuilla

Marja-Liisa Mäkelä, Mira Kalalahti, Janne Varjo

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

In this article, we examine the multicultural content in National Core Curriculum for Basic Education over three decades, assessed at three time points: 1994, 2004 and 2014. The aim of this article is to analyse how multicultural education is manifested on two levels: 1) the societal level (how the relationship between society and multiculturalism is portrayed); and 2) the individual level (how the multicultural pupil is represented). The analysis is conducted using content analysis. We conclude that multiculturalism has changed from an emphasis on internationalism to (ethnic) multiculturalism and, finally, in the 2010s to intersectional multiculturalism. However, the multiculturally competent student is still mainly depicted as an immigrant student, whose ethnic background needs to be taken into consideration.
Julkaisun otsikon käännösMulticultural Finnish comprehensive school? : Multiculturalism in national core curricula 1990–2010
Alkuperäiskielisuomi
LehtiKasvatus & Aika
Vuosikerta11
Numero4
Sivut22-38
Sivumäärä17
ISSN1797-2299
TilaJulkaistu - 20 jouluk. 2017
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä