Muuttaako ainedidaktinen opintojakso opiskelijoiden käsityksiä aineen opettamisesta? Tutkimus tiedonalalähtöisen historianopetuksen omaksumisesta luokanopettajakoulutuksessa

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Artikkelissa tarkastelemme, millaista historianopetusta luokanopettajaopiskelijat ovat koulussa saaneet ja miten nämä kokemukset vaikuttavat heidän valmiuksiinsa omaksua tiedonalalähtöisen historianopetuksen tavoitteet omaan työhönsä. Tutkimukseen osallistui 20 historiandidaktiikan opintojaksolla ollutta luokanopettajaopiskelijaa. Kohdistimme tarkastelumme kuuteen opiskelijaan heidän koulukokemustensa perusteella: kolme heistä kuvasi historian lempiaineekseen ja kolmelle historia lukeutui koulun epämieluisimpiin oppiaineisiin. Vaikka kaikki heistä hyväksyivät opintojakson ydinsanoman historiallisen ajattelun opettamisen tarpeellisuudesta, historiaa epämieluisena oppiaineena pitäneet olivat haluttomia luopumaan historian sisältöjen ensisijaisuudesta opetuksessaan. Tutkimus herättää kysymään, onko luokanopettajakoulutuksen muutaman opintopisteen laajuisen opintojakson aikana mahdollista luoda kestävä pohja historian opettamiselle tiedonalalähtöisesti.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoAinedidaktisia tutkimuksia : Aineenopetus ja aiheenopetus
ToimittajatRaili Hildén, Päivi Portaankorva-Koivisto, Toni Mäkipää
Sivumäärä17
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Julkaisupäivä2021
Sivut126-142
ISBN (elektroninen)978-952-5993-33-2
TilaJulkaistu - 2021
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisusarja

NimiAinedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja
Numero20
ISSN (painettu)1799-9596
ISSN (elektroninen)1799-960X

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä