Nuorten tulevaisuuskertomukset ja refleksiivinen oppiminen

Elina Särkelä, Juha Suoranta

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Talouskriisit, sodan ja terrorismin uhkat sekä ilmastonmuutos kuuluvat 1990-luvun lopulla syntyneiden nuorten välittömään ja median ja koulun välittämään elämismaailmaan. Globaalin sukupolven tietoisuus rakentuu sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti riskiyhteiskunnissa (Beck 1992; Beck & Beck-Gernsheim, 2009). Artikkelissa tarkastellaan, millaisista asioista nuoret kirjoittavat tulevaisuutta koskevissa kertomuksissaan ja mitä heidän esiin tuomansa asiat tarkoittavat kouluopetuksen kannalta. Empiirinen aineisto on kerätty 15–19-vuotiailta nuorilta eläytymismenetelmällä (A. Eskola, 1983). Tulosten mukaan nuoret kirjoittavat enemmän kriiseistä ja ongelmista kuin toiveikkaista asioista. Individualismin, rasismin, konfliktien ja ympäristöongelmien maailma on nuorille helpommin kuviteltavissa kuin maailma ilman näitä ongelmia. Toivon nuoret löytävät omasta, yhteisöllisestä, toisia ihmisiä ja luontoa kunnioittavasta sukupolvestaan. Nuoret tietävät paljon maailmasta, mutta asioiden välisten yhteyksien luominen on vaikeaa. Nuoret pitävät tärkeänä maailman muuttamista yhdenvertaisemmaksi, mutta eivät aina näytä itse olevan valmiita toimintaan. Koulun rooli on huomioida nuorten elämismaailma tekemällä koulutiedosta sillä tavoin merkityksellistä, että se tukee refleksiivistä oppimista.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiNuorisotutkimus
Vuosikerta34
Numero3
Sivut19-38
Sivumäärä20
ISSN0780-0886
TilaJulkaistu - 2016
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • eläytymismenetelmä
  • koulu
  • nuoret
  • refleksiivinen oppiminen
  • riskiyhteiskunta

Siteeraa tätä