Abstrakti
Oheisviestinnällä on suuri merkitys puheviestinnällisissä vuorovaikutusprosesseissa kuten opetuksessa. Nonverbaalin viestinnän avulla opettaja säätelee luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta ja rakentaa pedagogista auktoriteettia. Pedagoginen auktoriteetti on suhdeilmiö, joka ei perustu ainoastaan opettajan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin vaan se luodaan opettajan ja oppilaan/oppilasryhmän välisessä vuorovaikutussuhteessa. Se sisältää sekä välittävän että kontrolloivan auktoriteetin. Esimerkiksi pelkästään ilmeillä, katseella tai eleillä opettaja voi osoittaa haluavansa ottaa seuraavan puheenvuoron (kontrolloiva). Hän voi antaa positiivista palautetta (esim. nyökkäämällä tai hymyilemällä) oppilaan tai oppilasryhmän toiminnasta ilman verbaalista keskeytystä (välittävä). Opettaja voi hallita ryhmää ja sen sisäistä vuorovaikutusta pelkästään liikkumalla tilassa tarkoituksenmukaisesti (kontrolloiva tai välittävä).
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Julkaisuvuosi | 25 toukok. 2020 |
Tila | Julkaistu - 25 toukok. 2020 |
OKM-julkaisutyyppi | Ei sovellu |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
- vuorovaikutuksen tutkimus
- nonverbaali viestintä
- opetus