Oikeus tietää ja toimia: Viestinnän profession ja etiikan ideaalit julkisella alalla

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Tämän päivän aktiivinen promootiokulttuuri testaa viestinnän ammattilaisten etiikan rajoja julkisella alalla. Vastakkaisina suuntina näyttäytyvät toisaalta poliittisen demokratian ihanteista nousevat ilmaisun vapaus sekä jokaisen oikeus tietoon ja julkiseen toimintaan osallistumiseen; toisaalta vastassa ovat markkinalogiikan vaatimukset tuottavuudesta ja strategisesta toiminnasta sekä byrokratialogiikan tuottamat tehokkuusvaatimukset ja hallinnon toimivaltakysymykset. Viestinnän etiikka ja autonomia ovat julkisuuden ristipaineessa koetuksella.
Julkisuus on ollut modernin yhteiskunnan keskeinen eettinen toimintaperiaate filosofi Immanuel Kantin (1724-1804) ja Ranskan suuren vallankumouksen (1789) ajoista lähtien. Julkisuus nousi vastakohdaksi feodaaliajan salaiselle hallintokulttuurille. Kysymys julkisuudesta on nyt erityisen ajankohtainen: vuonna 2016 vietetään julkisuusperiaatteen ja sananvapauden 250-juhlavuotta suomalaisen Anders Chydeniuksen kunniaksi. Tässä artikkelissa tarkastelen viestinnän etiikan perusteita julkishallinnon näkökulmasta. Professio nähdään kutsumuksena, joka pohjaa etiikkaan.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoEettinen viestintä
ToimittajatElisa Juholin, Kirsi Eräranta, Henrik Rydenfelt, Elina Melgin
Sivumäärä16
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
Julkaisupäivä8 syyskuuta 2016
Sivut96-111
Artikkeli no7
ISBN (painettu)978-952-68576-0-2
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 8 syyskuuta 2016
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisusarja

NimiProComma Academic
KustantajaProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
Vuosikerta2016
ISSN (painettu)2343-4090

Tieteenalat

  • 518 Media- ja viestintätieteet
  • Julkisuus
  • etiikka, lainsäädäntö
  • Professionalisaatio
  • Viestintäoikeus

Siteeraa tätä