Oikeustieteellisen tiedekunnan pääsykokeen ja perusopintojen välinen ristiriita: yhtymäkohdat opiskelijoiden alkuopintojen ongelmiin

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

    Abstrakti

    Tämä artikkeli käsittelee yhtä oikeustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden alkuvaikeuksien selittävää tekijää, pääsykokeen rakennetta. Niillä opiskelijoilla, jotka eivät osaa muokata opiskelutaitojaan tiedekunnan aineopintojen vaatimuksiin, ilmenee usein ongelmia opintopisteiden kerryttämisen ja motivaation kanssa. Koska pääsykokeessa vaadittava osaamistaso on ratkaisevasti erilainen kuin perusopinnoissa, opiskelijat eivät välttämättä ymmärrä huonon alkumenestyksensä syitä. Tämä johtaa kognitiivisen dissonanssin ilmiöön, joka on toinen tämän tekstin käsittelyaiheista. Lopuksi esittelen parannusehdotuksia, joilla dissonanssiongelmia voitaisiin mielestäni ehkäistä.
    Alkuperäiskielisuomi
    LehtiYliopistopedagogiikka
    Vuosikerta2015
    Numero1
    Sivumäärä6
    ISSN2242-8070
    TilaJulkaistu - 26 maaliskuuta 2015
    OKM-julkaisutyyppiB1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä

    Tieteenalat

    • 513 Oikeustiede
    • oikeustiede - opetus
    • pääsykoe
    • kognitiivinen dissonanssi

    Siteeraa tätä