Ongelmalähtöisen opetuksen edut ja haasteet oikeustieteen opetuksessa

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan ongelmalähtöistä oppimista eli problem based learning (PBL) -opetusmenetelmää, jonka ajatuksena on, että opiskelija oppii paremmin asettaessaan itse oppimistavoitteensa sekä etsiessään itse tietoa ja soveltaessaan sitä konkreettiseen oikeasta elämästä kumpuavaan oikeusongelmaan. Tämä poikkeaa perinteisessä luento-opetuksessa käytetystä menetelmästä, jossa opettaja ”syöttää” tietoa passiivisina kuunteleville opiskelijoille. Monista hyvistä puolistaan huolimatta ongelmalähtöinen oppiminen on suomalaisessa oikeustieteen opetuksessa varsin vähän käytetty opetusmuoto. Koska muun muassa vuorovaikutuksen puute, tiedon "siirtämiseen" perustuva opetustapa ja opettajakeskeisyys on nähty oikeustieteen opetuksen ongelmiksi, artikkelissa pohditaan, voisiko PBL:stä olla apua näiden ongelmien ratkaisemiseksi.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiEdilex
Vuosikerta2012
NumeroEdilex 2012/44
Sivut1-18
Sivumäärä18
ISSN1797-6324
TilaJulkaistu - 7 marraskuuta 2012
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 513 Oikeustiede
  • arviointi
  • oikeustieteen opetus
  • ongelmalähtöinen oppiminen
  • opetus

Siteeraa tätä