"Opettajan asenne heijastui suoraan oppilaan koulumenestykseen" Riittävät ja riittämättömät tukitoimet koulussa ADHD-perheiden näkökulmasta viime vuosien aikana

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kuvaus

Viime vuosikymmeninä suomalaisessa erityisopetuksessa on siirrytty segregoivista käytännöistä integroiviin ja inklusiivisiin opetusjärjestelyihin. Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia tukitoimia perheet, joissa on ADHD-oireisia henkilöitä, ovat saaneet koulussa vuosien 2000–2014 aikana Suomessa. Tutkimus on toteutettu netnografian – internetissä tehtävän etnografisen tutkimuksen – avulla, ja tutkimukseen osallistui 208 perhettä. Tästä kokonaisaineistosta valittiin lähempään tarkasteluun 108 perhettä, joiden lapsi on ollut peruskoulussa kyseisenä ajanjaksona. Perheiden kokemukset analysoitiin ja luokiteltiin riittävän (51 %) ja riittämättömän tuen kokemuksiin (49 %). Vastausten mukaan tuen saamiseen vaikuttivat opettajien ennakkoasenteet ja oppilaan ymmärtäminen, ajanmukainen tietotaito ADHD:sta, vahvuusajattelu, moniammatillinen sektoreiden välinen yhteistyö sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö. Kun edelliset osa-alueet olivat kunnossa, perheiden mukaan konkreettisia tukitoimia, kuten erilaisia opetusmenetelmiä, oli helpompi saada.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiNMI-bulletin
Vuosikerta27
Numero2
Sivut25-39
Sivumäärä15
ISSN1236-2778
TilaJulkaistu - 2017
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • ADHD
  • koulu
  • netnografia
  • perhe
  • tukitoimet

Lainaa tätä

@article{a991d1a4e3b84b79a09aea72a57d5de2,
title = "{"}Opettajan asenne heijastui suoraan oppilaan koulumenestykseen{"} Riitt{\"a}v{\"a}t ja riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}m{\"a}t tukitoimet koulussa ADHD-perheiden n{\"a}k{\"o}kulmasta viime vuosien aikana",
abstract = "Viime vuosikymmenin{\"a} suomalaisessa erityisopetuksessa on siirrytty segregoivista k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ist{\"a} integroiviin ja inklusiivisiin opetusj{\"a}rjestelyihin. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa tarkastellaan, millaisia tukitoimia perheet, joissa on ADHD-oireisia henkil{\"o}it{\"a}, ovat saaneet koulussa vuosien 2000–2014 aikana Suomessa. Tutkimus on toteutettu netnografian – internetiss{\"a} teht{\"a}v{\"a}n etnografisen tutkimuksen – avulla, ja tutkimukseen osallistui 208 perhett{\"a}. T{\"a}st{\"a} kokonaisaineistosta valittiin l{\"a}hemp{\"a}{\"a}n tarkasteluun 108 perhett{\"a}, joiden lapsi on ollut peruskoulussa kyseisen{\"a} ajanjaksona. Perheiden kokemukset analysoitiin ja luokiteltiin riitt{\"a}v{\"a}n (51 {\%}) ja riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}m{\"a}n tuen kokemuksiin (49 {\%}). Vastausten mukaan tuen saamiseen vaikuttivat opettajien ennakkoasenteet ja oppilaan ymm{\"a}rt{\"a}minen, ajanmukainen tietotaito ADHD:sta, vahvuusajattelu, moniammatillinen sektoreiden v{\"a}linen yhteisty{\"o} sek{\"a} kodin ja koulun v{\"a}linen yhteisty{\"o}. Kun edelliset osa-alueet olivat kunnossa, perheiden mukaan konkreettisia tukitoimia, kuten erilaisia opetusmenetelmi{\"a}, oli helpompi saada.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, ADHD, koulu, netnografia, perhe , tukitoimet",
author = "Erja Sandberg and Heidi Harju-Luukkainen",
year = "2017",
language = "suomi",
volume = "27",
pages = "25--39",
journal = "NMI-bulletin",
issn = "1236-2778",
publisher = "Niilo M{\"a}ki Instituutti",
number = "2",

}

TY - JOUR

T1 - "Opettajan asenne heijastui suoraan oppilaan koulumenestykseen" Riittävät ja riittämättömät tukitoimet koulussa ADHD-perheiden näkökulmasta viime vuosien aikana

AU - Sandberg, Erja

AU - Harju-Luukkainen, Heidi

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Viime vuosikymmeninä suomalaisessa erityisopetuksessa on siirrytty segregoivista käytännöistä integroiviin ja inklusiivisiin opetusjärjestelyihin. Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia tukitoimia perheet, joissa on ADHD-oireisia henkilöitä, ovat saaneet koulussa vuosien 2000–2014 aikana Suomessa. Tutkimus on toteutettu netnografian – internetissä tehtävän etnografisen tutkimuksen – avulla, ja tutkimukseen osallistui 208 perhettä. Tästä kokonaisaineistosta valittiin lähempään tarkasteluun 108 perhettä, joiden lapsi on ollut peruskoulussa kyseisenä ajanjaksona. Perheiden kokemukset analysoitiin ja luokiteltiin riittävän (51 %) ja riittämättömän tuen kokemuksiin (49 %). Vastausten mukaan tuen saamiseen vaikuttivat opettajien ennakkoasenteet ja oppilaan ymmärtäminen, ajanmukainen tietotaito ADHD:sta, vahvuusajattelu, moniammatillinen sektoreiden välinen yhteistyö sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö. Kun edelliset osa-alueet olivat kunnossa, perheiden mukaan konkreettisia tukitoimia, kuten erilaisia opetusmenetelmiä, oli helpompi saada.

AB - Viime vuosikymmeninä suomalaisessa erityisopetuksessa on siirrytty segregoivista käytännöistä integroiviin ja inklusiivisiin opetusjärjestelyihin. Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia tukitoimia perheet, joissa on ADHD-oireisia henkilöitä, ovat saaneet koulussa vuosien 2000–2014 aikana Suomessa. Tutkimus on toteutettu netnografian – internetissä tehtävän etnografisen tutkimuksen – avulla, ja tutkimukseen osallistui 208 perhettä. Tästä kokonaisaineistosta valittiin lähempään tarkasteluun 108 perhettä, joiden lapsi on ollut peruskoulussa kyseisenä ajanjaksona. Perheiden kokemukset analysoitiin ja luokiteltiin riittävän (51 %) ja riittämättömän tuen kokemuksiin (49 %). Vastausten mukaan tuen saamiseen vaikuttivat opettajien ennakkoasenteet ja oppilaan ymmärtäminen, ajanmukainen tietotaito ADHD:sta, vahvuusajattelu, moniammatillinen sektoreiden välinen yhteistyö sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö. Kun edelliset osa-alueet olivat kunnossa, perheiden mukaan konkreettisia tukitoimia, kuten erilaisia opetusmenetelmiä, oli helpompi saada.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - ADHD

KW - koulu

KW - netnografia

KW - perhe

KW - tukitoimet

UR - http://bulletin.nmi.fi/article/opettajan-asenne-heijastui-suoraan-oppilaan-koulumenestykseen-riittavat-ja-riittamattomat-tukitoimet-koulussa-adhd-perheiden-nakokulmasta-viime-vuosien-aikana/

M3 - Artikkeli

VL - 27

SP - 25

EP - 39

JO - NMI-bulletin

JF - NMI-bulletin

SN - 1236-2778

IS - 2

ER -