Opiskelijana työelämässä: trialogisen oppimisprosessin jännitteet sosiaalityön käytäntötutkimusopintojaksolla

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kuvaus

Työelämätaitojen oppiminen on nostettu akateemisen koulutuksen yhdeksi keskeiseksi osaamisalueeksi. Sosiaalityön ammatin oppimistavoite on poikkeuksellisen vaativa yliopisto-opetuksen perinteessä, sillä opiskelijat saavat maisteritutkinnon lisäksi lailla säädellyn pätevyyden sosiaalityöntekijän ammatin harjoittamiseen. Esittelemme artikkelissa Helsingin yliopistossa osana sosiaalityön maisteriopintoja toteutettavan käytäntötutkimusopintojakson, jossa opiskelijat tekevät trialogisen oppimisen periaatteiden mukaisesti tutkimuksen yhteistyössä työpaikkojen kanssa. Analysoimme opiskelijoiden kirjoittamia reflektoivia esseitä ja kysymme: (1) millaisia jännitteitä opiskelijoiden näkökulmasta liittyy heidän ja työyhteisöjen välisiin suhteisiin käytäntötutkimusprosessissa ja (2) millaisena opiskelijat käsittävät sosiaalityöntekijän ammatillisen toiminnan ja käytäntötutkimusprosessin välisen suhteen?

Opiskelijoiden kokemukset käytäntötutkimusprosessista ja yhteistyöstä työelämän toimijoiden kanssa olivat jännitteisiä. Käytäntötutkimusprosessi edellytti yhteistoimintaa tutkimusta tekevien opiskelijakollegoiden, ohjaajien ja työyhteisön välillä. Parhaimmillaan tämä yhteistoiminta vahvisti opiskelijoiden metakognitiivisia valmiuksia ja auttoi heitä rakentamaan osaamisperustaa sekä tutkijoina että ammattilaisina. Osalle opiskelijoista yhteistyön rakentaminen ja tutkimuksen tekeminen olivat haastavia työyhteisön kiinnostuksen puutteen ja vähäisen tuen vuoksi. Opintojaksoa ja oppimistaan arvioidessaan opiskelijat pystyivät jäsentämään uudella tavalla sekä oman asiantuntijuutensa kehittymistä että työyhteisön osaamistarpeita. Opintojakso vahvisti opiskelijoiden tutkimusperustaisen asiantuntijuuden kehittymistä.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiYliopistopedagogiikka
Numero2/2018
ISSN2242-8070
TilaJulkaistu - 20 joulukuuta 2018
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 5145 Sosiaalityö
  • käytäntö
  • työelämä
  • käytäntötutkimus
  • sosiaalityö
  • trialoginen oppiminen

Lainaa tätä

@article{b1cd9fc735ef41eda2f9766dc719c143,
title = "Opiskelijana ty{\"o}el{\"a}m{\"a}ss{\"a}: trialogisen oppimisprosessin j{\"a}nnitteet sosiaality{\"o}n k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}tutkimusopintojaksolla",
abstract = "Ty{\"o}el{\"a}m{\"a}taitojen oppiminen on nostettu akateemisen koulutuksen yhdeksi keskeiseksi osaamisalueeksi. Sosiaality{\"o}n ammatin oppimistavoite on poikkeuksellisen vaativa yliopisto-opetuksen perinteess{\"a}, sill{\"a} opiskelijat saavat maisteritutkinnon lis{\"a}ksi lailla s{\"a}{\"a}dellyn p{\"a}tevyyden sosiaality{\"o}ntekij{\"a}n ammatin harjoittamiseen. Esittelemme artikkelissa Helsingin yliopistossa osana sosiaality{\"o}n maisteriopintoja toteutettavan k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}tutkimusopintojakson, jossa opiskelijat tekev{\"a}t trialogisen oppimisen periaatteiden mukaisesti tutkimuksen yhteisty{\"o}ss{\"a} ty{\"o}paikkojen kanssa. Analysoimme opiskelijoiden kirjoittamia reflektoivia esseit{\"a} ja kysymme: (1) millaisia j{\"a}nnitteit{\"a} opiskelijoiden n{\"a}k{\"o}kulmasta liittyy heid{\"a}n ja ty{\"o}yhteis{\"o}jen v{\"a}lisiin suhteisiin k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}tutkimusprosessissa ja (2) millaisena opiskelijat k{\"a}sitt{\"a}v{\"a}t sosiaality{\"o}ntekij{\"a}n ammatillisen toiminnan ja k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}tutkimusprosessin v{\"a}lisen suhteen?Opiskelijoiden kokemukset k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}tutkimusprosessista ja yhteisty{\"o}st{\"a} ty{\"o}el{\"a}m{\"a}n toimijoiden kanssa olivat j{\"a}nnitteisi{\"a}. K{\"a}yt{\"a}nt{\"o}tutkimusprosessi edellytti yhteistoimintaa tutkimusta tekevien opiskelijakollegoiden, ohjaajien ja ty{\"o}yhteis{\"o}n v{\"a}lill{\"a}. Parhaimmillaan t{\"a}m{\"a} yhteistoiminta vahvisti opiskelijoiden metakognitiivisia valmiuksia ja auttoi heit{\"a} rakentamaan osaamisperustaa sek{\"a} tutkijoina ett{\"a} ammattilaisina. Osalle opiskelijoista yhteisty{\"o}n rakentaminen ja tutkimuksen tekeminen olivat haastavia ty{\"o}yhteis{\"o}n kiinnostuksen puutteen ja v{\"a}h{\"a}isen tuen vuoksi. Opintojaksoa ja oppimistaan arvioidessaan opiskelijat pystyiv{\"a}t j{\"a}sent{\"a}m{\"a}{\"a}n uudella tavalla sek{\"a} oman asiantuntijuutensa kehittymist{\"a} ett{\"a} ty{\"o}yhteis{\"o}n osaamistarpeita. Opintojakso vahvisti opiskelijoiden tutkimusperustaisen asiantuntijuuden kehittymist{\"a}.",
keywords = "5145 Sosiaality{\"o}, k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}, ty{\"o}el{\"a}m{\"a}, k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}tutkimus, sosiaality{\"o}, trialoginen oppiminen",
author = "K{\"a}{\"a}ri{\"a}inen, {Aino Maija} and Tapola-Haapala, {Maria Kaarina} and Nousiainen, {Kirsi Marjaana} and J{\"a}ppinen, {Maija Taina Helena} and Satka, {Mirja Eila Annikki} and Julkunen, {Ilse Harriet Gunilla}",
year = "2018",
month = "12",
day = "20",
language = "suomi",
journal = "Yliopistopedagogiikka",
issn = "2242-8070",
publisher = "Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteisty{\"o}verkosto Peda-forum",
number = "2/2018",

}

TY - JOUR

T1 - Opiskelijana työelämässä

T2 - trialogisen oppimisprosessin jännitteet sosiaalityön käytäntötutkimusopintojaksolla

AU - Kääriäinen, Aino Maija

AU - Tapola-Haapala, Maria Kaarina

AU - Nousiainen, Kirsi Marjaana

AU - Jäppinen, Maija Taina Helena

AU - Satka, Mirja Eila Annikki

AU - Julkunen, Ilse Harriet Gunilla

PY - 2018/12/20

Y1 - 2018/12/20

N2 - Työelämätaitojen oppiminen on nostettu akateemisen koulutuksen yhdeksi keskeiseksi osaamisalueeksi. Sosiaalityön ammatin oppimistavoite on poikkeuksellisen vaativa yliopisto-opetuksen perinteessä, sillä opiskelijat saavat maisteritutkinnon lisäksi lailla säädellyn pätevyyden sosiaalityöntekijän ammatin harjoittamiseen. Esittelemme artikkelissa Helsingin yliopistossa osana sosiaalityön maisteriopintoja toteutettavan käytäntötutkimusopintojakson, jossa opiskelijat tekevät trialogisen oppimisen periaatteiden mukaisesti tutkimuksen yhteistyössä työpaikkojen kanssa. Analysoimme opiskelijoiden kirjoittamia reflektoivia esseitä ja kysymme: (1) millaisia jännitteitä opiskelijoiden näkökulmasta liittyy heidän ja työyhteisöjen välisiin suhteisiin käytäntötutkimusprosessissa ja (2) millaisena opiskelijat käsittävät sosiaalityöntekijän ammatillisen toiminnan ja käytäntötutkimusprosessin välisen suhteen?Opiskelijoiden kokemukset käytäntötutkimusprosessista ja yhteistyöstä työelämän toimijoiden kanssa olivat jännitteisiä. Käytäntötutkimusprosessi edellytti yhteistoimintaa tutkimusta tekevien opiskelijakollegoiden, ohjaajien ja työyhteisön välillä. Parhaimmillaan tämä yhteistoiminta vahvisti opiskelijoiden metakognitiivisia valmiuksia ja auttoi heitä rakentamaan osaamisperustaa sekä tutkijoina että ammattilaisina. Osalle opiskelijoista yhteistyön rakentaminen ja tutkimuksen tekeminen olivat haastavia työyhteisön kiinnostuksen puutteen ja vähäisen tuen vuoksi. Opintojaksoa ja oppimistaan arvioidessaan opiskelijat pystyivät jäsentämään uudella tavalla sekä oman asiantuntijuutensa kehittymistä että työyhteisön osaamistarpeita. Opintojakso vahvisti opiskelijoiden tutkimusperustaisen asiantuntijuuden kehittymistä.

AB - Työelämätaitojen oppiminen on nostettu akateemisen koulutuksen yhdeksi keskeiseksi osaamisalueeksi. Sosiaalityön ammatin oppimistavoite on poikkeuksellisen vaativa yliopisto-opetuksen perinteessä, sillä opiskelijat saavat maisteritutkinnon lisäksi lailla säädellyn pätevyyden sosiaalityöntekijän ammatin harjoittamiseen. Esittelemme artikkelissa Helsingin yliopistossa osana sosiaalityön maisteriopintoja toteutettavan käytäntötutkimusopintojakson, jossa opiskelijat tekevät trialogisen oppimisen periaatteiden mukaisesti tutkimuksen yhteistyössä työpaikkojen kanssa. Analysoimme opiskelijoiden kirjoittamia reflektoivia esseitä ja kysymme: (1) millaisia jännitteitä opiskelijoiden näkökulmasta liittyy heidän ja työyhteisöjen välisiin suhteisiin käytäntötutkimusprosessissa ja (2) millaisena opiskelijat käsittävät sosiaalityöntekijän ammatillisen toiminnan ja käytäntötutkimusprosessin välisen suhteen?Opiskelijoiden kokemukset käytäntötutkimusprosessista ja yhteistyöstä työelämän toimijoiden kanssa olivat jännitteisiä. Käytäntötutkimusprosessi edellytti yhteistoimintaa tutkimusta tekevien opiskelijakollegoiden, ohjaajien ja työyhteisön välillä. Parhaimmillaan tämä yhteistoiminta vahvisti opiskelijoiden metakognitiivisia valmiuksia ja auttoi heitä rakentamaan osaamisperustaa sekä tutkijoina että ammattilaisina. Osalle opiskelijoista yhteistyön rakentaminen ja tutkimuksen tekeminen olivat haastavia työyhteisön kiinnostuksen puutteen ja vähäisen tuen vuoksi. Opintojaksoa ja oppimistaan arvioidessaan opiskelijat pystyivät jäsentämään uudella tavalla sekä oman asiantuntijuutensa kehittymistä että työyhteisön osaamistarpeita. Opintojakso vahvisti opiskelijoiden tutkimusperustaisen asiantuntijuuden kehittymistä.

KW - 5145 Sosiaalityö

KW - käytäntö

KW - työelämä

KW - käytäntötutkimus

KW - sosiaalityö

KW - trialoginen oppiminen

M3 - Artikkeli

JO - Yliopistopedagogiikka

JF - Yliopistopedagogiikka

SN - 2242-8070

IS - 2/2018

ER -