Kuvaus

Tutkimuksessa tarkastellaan yhteisen päätöksenteon rakentumista mielenterveyskuntoutujien ja heidän ohjaajiensa välisessä vuorovaikutuksessa Klubitalo-toiminnan kontekstissa. Huomiomme kohdistuu keinoihin, joilla ohjaajat säätelevät mielenterveyskuntoutujien osallisuutta tekeillä oleviin päätöksiin pyrkien yhtäältä 1) edistämään vuorovaikutuksen osallistujien tasavertaisia osallistumisen mahdollisuuksia ja toisaalta 2) varmistamaan, että vuorovaikutuksessa saadaan ylipäätään jonkinlaisia päätöksiä tehdyksi. Aineistona on 30 videotallennettua ryhmätapaamista, joita on analysoitu keskustelunanalyysin menetelmällä. Tarkasteltavat ohjaajien vuorovaikutuskäytänteet ilmenevät päätöksentekosekvenssien eri vaiheissa. Analyysimme havainnollistaa, kuinka ohjaajat voivat käynnistää päätöksentekosekvenssin käsittelemällä jälkikäteen ehdotuksina sellaisiakin kuntoutujien vuoroja, jotka eivät tällaisina tulleet alun perin käsitellyiksi. Tilanteissa, joissa ohjaajien omat ehdotukset eivät saa kuntoutujilta vastakaikua, ohjaajat saattavat itse edistää päätöksentekosekvenssiä muistuttamalla kuntoutujia tiedollisesta pääsystä ehdotusta koskevaan tietoon tai kalastelemalla samanmielisyyden ja sitoutumisen ilmaisuja ehdotettuun asiaan. Tällä tavoin ohjaajat ottavat enemmän vastuuta vuorovaikutuksen etenemisestä ja päätösten syntymisestä kuin kuntoutujat. Vaikka ohjaajien toiminnalle voidaan esittää monia pedagogisia perusteita, ne muodostuvat jännitteisiksi suhteessa Klubitalotoiminnan taustalla vaikuttavaan kuntoutusideologiaan, jossa aidosti yhteinen päätöksenteko on keskeistä.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiPsykologia
Vuosikerta53
Numero05-06/2018
Sivut392-409
Sivumäärä18
ISSN0355-1067
TilaJulkaistu - 22 helmikuuta 2019
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 5141 Sosiologia
  • 5144 Sosiaalipsykologia

Lainaa tätä

@article{85121e7693a740cd914142aa03508dc6,
title = "Osallisuus ja yhteinen p{\"a}{\"a}t{\"o}ksenteko mielenterveyskuntoutuksessa",
abstract = "Tutkimuksessa tarkastellaan yhteisen p{\"a}{\"a}t{\"o}ksenteon rakentumista mielenterveyskuntoutujien ja heid{\"a}n ohjaajiensa v{\"a}lisess{\"a} vuorovaikutuksessa Klubitalo-toiminnan kontekstissa. Huomiomme kohdistuu keinoihin, joilla ohjaajat s{\"a}{\"a}telev{\"a}t mielenterveyskuntoutujien osallisuutta tekeill{\"a} oleviin p{\"a}{\"a}t{\"o}ksiin pyrkien yht{\"a}{\"a}lt{\"a} 1) edist{\"a}m{\"a}{\"a}n vuorovaikutuksen osallistujien tasavertaisia osallistumisen mahdollisuuksia ja toisaalta 2) varmistamaan, ett{\"a} vuorovaikutuksessa saadaan ylip{\"a}{\"a}t{\"a}{\"a}n jonkinlaisia p{\"a}{\"a}t{\"o}ksi{\"a} tehdyksi. Aineistona on 30 videotallennettua ryhm{\"a}tapaamista, joita on analysoitu keskustelunanalyysin menetelm{\"a}ll{\"a}. Tarkasteltavat ohjaajien vuorovaikutusk{\"a}yt{\"a}nteet ilmenev{\"a}t p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekosekvenssien eri vaiheissa. Analyysimme havainnollistaa, kuinka ohjaajat voivat k{\"a}ynnist{\"a}{\"a} p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekosekvenssin k{\"a}sittelem{\"a}ll{\"a} j{\"a}lkik{\"a}teen ehdotuksina sellaisiakin kuntoutujien vuoroja, jotka eiv{\"a}t t{\"a}llaisina tulleet alun perin k{\"a}sitellyiksi. Tilanteissa, joissa ohjaajien omat ehdotukset eiv{\"a}t saa kuntoutujilta vastakaikua, ohjaajat saattavat itse edist{\"a}{\"a} p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekosekvenssi{\"a} muistuttamalla kuntoutujia tiedollisesta p{\"a}{\"a}syst{\"a} ehdotusta koskevaan tietoon tai kalastelemalla samanmielisyyden ja sitoutumisen ilmaisuja ehdotettuun asiaan. T{\"a}ll{\"a} tavoin ohjaajat ottavat enemm{\"a}n vastuuta vuorovaikutuksen etenemisest{\"a} ja p{\"a}{\"a}t{\"o}sten syntymisest{\"a} kuin kuntoutujat. Vaikka ohjaajien toiminnalle voidaan esitt{\"a}{\"a} monia pedagogisia perusteita, ne muodostuvat j{\"a}nnitteisiksi suhteessa Klubitalotoiminnan taustalla vaikuttavaan kuntoutusideologiaan, jossa aidosti yhteinen p{\"a}{\"a}t{\"o}ksenteko on keskeist{\"a}.",
keywords = "5141 Sosiologia, 5144 Sosiaalipsykologia",
author = "Stevanovic, {Tuire Melisa} and Valkeap{\"a}{\"a}, {Taina Jenni Marika} and Weiste, {Elina Hannele} and Lindholm, {Camilla Christina}",
year = "2019",
month = "2",
day = "22",
language = "suomi",
volume = "53",
pages = "392--409",
journal = "Psykologia",
issn = "0355-1067",
publisher = "Suomen psykologinen seura",
number = "05-06/2018",

}

Osallisuus ja yhteinen päätöksenteko mielenterveyskuntoutuksessa. / Stevanovic, Tuire Melisa; Valkeapää, Taina Jenni Marika; Weiste, Elina Hannele; Lindholm, Camilla Christina.

julkaisussa: Psykologia, Vuosikerta 53, Nro 05-06/2018, 22.02.2019, s. 392-409.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

TY - JOUR

T1 - Osallisuus ja yhteinen päätöksenteko mielenterveyskuntoutuksessa

AU - Stevanovic, Tuire Melisa

AU - Valkeapää, Taina Jenni Marika

AU - Weiste, Elina Hannele

AU - Lindholm, Camilla Christina

PY - 2019/2/22

Y1 - 2019/2/22

N2 - Tutkimuksessa tarkastellaan yhteisen päätöksenteon rakentumista mielenterveyskuntoutujien ja heidän ohjaajiensa välisessä vuorovaikutuksessa Klubitalo-toiminnan kontekstissa. Huomiomme kohdistuu keinoihin, joilla ohjaajat säätelevät mielenterveyskuntoutujien osallisuutta tekeillä oleviin päätöksiin pyrkien yhtäältä 1) edistämään vuorovaikutuksen osallistujien tasavertaisia osallistumisen mahdollisuuksia ja toisaalta 2) varmistamaan, että vuorovaikutuksessa saadaan ylipäätään jonkinlaisia päätöksiä tehdyksi. Aineistona on 30 videotallennettua ryhmätapaamista, joita on analysoitu keskustelunanalyysin menetelmällä. Tarkasteltavat ohjaajien vuorovaikutuskäytänteet ilmenevät päätöksentekosekvenssien eri vaiheissa. Analyysimme havainnollistaa, kuinka ohjaajat voivat käynnistää päätöksentekosekvenssin käsittelemällä jälkikäteen ehdotuksina sellaisiakin kuntoutujien vuoroja, jotka eivät tällaisina tulleet alun perin käsitellyiksi. Tilanteissa, joissa ohjaajien omat ehdotukset eivät saa kuntoutujilta vastakaikua, ohjaajat saattavat itse edistää päätöksentekosekvenssiä muistuttamalla kuntoutujia tiedollisesta pääsystä ehdotusta koskevaan tietoon tai kalastelemalla samanmielisyyden ja sitoutumisen ilmaisuja ehdotettuun asiaan. Tällä tavoin ohjaajat ottavat enemmän vastuuta vuorovaikutuksen etenemisestä ja päätösten syntymisestä kuin kuntoutujat. Vaikka ohjaajien toiminnalle voidaan esittää monia pedagogisia perusteita, ne muodostuvat jännitteisiksi suhteessa Klubitalotoiminnan taustalla vaikuttavaan kuntoutusideologiaan, jossa aidosti yhteinen päätöksenteko on keskeistä.

AB - Tutkimuksessa tarkastellaan yhteisen päätöksenteon rakentumista mielenterveyskuntoutujien ja heidän ohjaajiensa välisessä vuorovaikutuksessa Klubitalo-toiminnan kontekstissa. Huomiomme kohdistuu keinoihin, joilla ohjaajat säätelevät mielenterveyskuntoutujien osallisuutta tekeillä oleviin päätöksiin pyrkien yhtäältä 1) edistämään vuorovaikutuksen osallistujien tasavertaisia osallistumisen mahdollisuuksia ja toisaalta 2) varmistamaan, että vuorovaikutuksessa saadaan ylipäätään jonkinlaisia päätöksiä tehdyksi. Aineistona on 30 videotallennettua ryhmätapaamista, joita on analysoitu keskustelunanalyysin menetelmällä. Tarkasteltavat ohjaajien vuorovaikutuskäytänteet ilmenevät päätöksentekosekvenssien eri vaiheissa. Analyysimme havainnollistaa, kuinka ohjaajat voivat käynnistää päätöksentekosekvenssin käsittelemällä jälkikäteen ehdotuksina sellaisiakin kuntoutujien vuoroja, jotka eivät tällaisina tulleet alun perin käsitellyiksi. Tilanteissa, joissa ohjaajien omat ehdotukset eivät saa kuntoutujilta vastakaikua, ohjaajat saattavat itse edistää päätöksentekosekvenssiä muistuttamalla kuntoutujia tiedollisesta pääsystä ehdotusta koskevaan tietoon tai kalastelemalla samanmielisyyden ja sitoutumisen ilmaisuja ehdotettuun asiaan. Tällä tavoin ohjaajat ottavat enemmän vastuuta vuorovaikutuksen etenemisestä ja päätösten syntymisestä kuin kuntoutujat. Vaikka ohjaajien toiminnalle voidaan esittää monia pedagogisia perusteita, ne muodostuvat jännitteisiksi suhteessa Klubitalotoiminnan taustalla vaikuttavaan kuntoutusideologiaan, jossa aidosti yhteinen päätöksenteko on keskeistä.

KW - 5141 Sosiologia

KW - 5144 Sosiaalipsykologia

M3 - Artikkeli

VL - 53

SP - 392

EP - 409

JO - Psykologia

JF - Psykologia

SN - 0355-1067

IS - 05-06/2018

ER -