Palautesovellukset jatkuvan arvioinnin apuna: Esimerkki lukion kemian oppitunnilta

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

    Kuvaus

    Erilaisia sähköisiä palautelaitteita on alettu hyödyntää palautejärjestelmänä, joka tukee oppimisen jatkuvaa arviointia. Palautelaitteilla on todettu olevan monia hyödyllisiä vaiku-tuksia sekä oppimisen että opettamisen kannalta. Niistä on apua opiskelijoille, sillä tutki-mustiedon mukaan virhekäsityksiä syntyy vähemmän ja opiskelijat voivat verrata omaa tasoaan muihin opiskelijoihin anonyymisti. Tämän lisäksi opettaja saa reaaliaikaista pa-lautetta opiskelijoiden osaamistasosta ja pystyy aktivoimaan opiskelijoita paremmin ope-tustilanteessa. Toisaalta sovellusten käyttö aiheuttaa toisinaan teknisiä ongelmia ja ope-tustilanteiden valmistelu vaatii enemmän aikaa. Sähköisten palautelaitteiden vaihtoehdoksi on kehitetty erilaisia opiskelijoiden omilla lait-teilla toimivia palautesovelluksia, joissa on vastaavia toiminnallisuuksia kuin sähköisissä palautelaitteissa. Näiden sovellusten käyttämisellä on alustavasti todettu olevan vastaavia vaikutuksia kuin palautelaitteilla. Lisäksi palautesovellusten hankinta-, käyttö- ja ylläpito-kustannukset ovat pienemmät. Tässä projektissa testattiin palautesovellusten käyttöä lukion kemian oppitunnilla, jonka aiheena oli elektrolyysi. Sähkökemiaan liittyvien aiheiden on todettu aiheuttavan usein virhekäsityksiä opiskelijoille ja tämän vuoksi oppitunneilla jatkuvan arvioinnin käyttö on tärkeää. Kokemukset kokeilusta olivat vastaavia kuin tutkimuksissa: opiskelijat osallistui-vat aktiivisesti oppituntiin ja opettaja sai hyvin palautetta opiskelijoiden osaamistasosta. Toisaalta tekniset ongelmat aiheuttivat pientä harmia ja oppitunnin valmistelu vei tavan-omaista enemmän aikaa.
    Alkuperäiskielisuomi
    LehtiLUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö
    Vuosikerta2
    Numero2
    Sivut202-207
    Sivumäärä6
    ISSN2323-7112
    TilaJulkaistu - 2014
    OKM-julkaisutyyppiB1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä

    Tieteenalat

    • 516 Kasvatustieteet
    • arviointi
    • kemian aineenopettajat
    • tieto- ja viestintätekniikka

    Lainaa tätä

    @article{1150c7b42d0e480f95335a33969bffd7,
    title = "Palautesovellukset jatkuvan arvioinnin apuna: Esimerkki lukion kemian oppitunnilta",
    abstract = "Erilaisia sähköisiä palautelaitteita on alettu hyödyntää palautejärjestelmänä, joka tukee oppimisen jatkuvaa arviointia. Palautelaitteilla on todettu olevan monia hyödyllisiä vaiku-tuksia sekä oppimisen että opettamisen kannalta. Niistä on apua opiskelijoille, sillä tutki-mustiedon mukaan virhekäsityksiä syntyy vähemmän ja opiskelijat voivat verrata omaa tasoaan muihin opiskelijoihin anonyymisti. Tämän lisäksi opettaja saa reaaliaikaista pa-lautetta opiskelijoiden osaamistasosta ja pystyy aktivoimaan opiskelijoita paremmin ope-tustilanteessa. Toisaalta sovellusten käyttö aiheuttaa toisinaan teknisiä ongelmia ja ope-tustilanteiden valmistelu vaatii enemmän aikaa. Sähköisten palautelaitteiden vaihtoehdoksi on kehitetty erilaisia opiskelijoiden omilla lait-teilla toimivia palautesovelluksia, joissa on vastaavia toiminnallisuuksia kuin sähköisissä palautelaitteissa. Näiden sovellusten käyttämisellä on alustavasti todettu olevan vastaavia vaikutuksia kuin palautelaitteilla. Lisäksi palautesovellusten hankinta-, käyttö- ja ylläpito-kustannukset ovat pienemmät. Tässä projektissa testattiin palautesovellusten käyttöä lukion kemian oppitunnilla, jonka aiheena oli elektrolyysi. Sähkökemiaan liittyvien aiheiden on todettu aiheuttavan usein virhekäsityksiä opiskelijoille ja tämän vuoksi oppitunneilla jatkuvan arvioinnin käyttö on tärkeää. Kokemukset kokeilusta olivat vastaavia kuin tutkimuksissa: opiskelijat osallistui-vat aktiivisesti oppituntiin ja opettaja sai hyvin palautetta opiskelijoiden osaamistasosta. Toisaalta tekniset ongelmat aiheuttivat pientä harmia ja oppitunnin valmistelu vei tavan-omaista enemmän aikaa.",
    keywords = "516 Kasvatustieteet, arviointi, kemian aineenopettajat, tieto- ja viestint{\"a}tekniikka",
    author = "Justus Mutanen",
    year = "2014",
    language = "suomi",
    volume = "2",
    pages = "202--207",
    journal = "LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}",
    issn = "2323-7112",
    publisher = "Valtakunnallinen LUMA-keskus, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto",
    number = "2",

    }

    TY - JOUR

    T1 - Palautesovellukset jatkuvan arvioinnin apuna: Esimerkki lukion kemian oppitunnilta

    AU - Mutanen, Justus

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - Erilaisia sähköisiä palautelaitteita on alettu hyödyntää palautejärjestelmänä, joka tukee oppimisen jatkuvaa arviointia. Palautelaitteilla on todettu olevan monia hyödyllisiä vaiku-tuksia sekä oppimisen että opettamisen kannalta. Niistä on apua opiskelijoille, sillä tutki-mustiedon mukaan virhekäsityksiä syntyy vähemmän ja opiskelijat voivat verrata omaa tasoaan muihin opiskelijoihin anonyymisti. Tämän lisäksi opettaja saa reaaliaikaista pa-lautetta opiskelijoiden osaamistasosta ja pystyy aktivoimaan opiskelijoita paremmin ope-tustilanteessa. Toisaalta sovellusten käyttö aiheuttaa toisinaan teknisiä ongelmia ja ope-tustilanteiden valmistelu vaatii enemmän aikaa. Sähköisten palautelaitteiden vaihtoehdoksi on kehitetty erilaisia opiskelijoiden omilla lait-teilla toimivia palautesovelluksia, joissa on vastaavia toiminnallisuuksia kuin sähköisissä palautelaitteissa. Näiden sovellusten käyttämisellä on alustavasti todettu olevan vastaavia vaikutuksia kuin palautelaitteilla. Lisäksi palautesovellusten hankinta-, käyttö- ja ylläpito-kustannukset ovat pienemmät. Tässä projektissa testattiin palautesovellusten käyttöä lukion kemian oppitunnilla, jonka aiheena oli elektrolyysi. Sähkökemiaan liittyvien aiheiden on todettu aiheuttavan usein virhekäsityksiä opiskelijoille ja tämän vuoksi oppitunneilla jatkuvan arvioinnin käyttö on tärkeää. Kokemukset kokeilusta olivat vastaavia kuin tutkimuksissa: opiskelijat osallistui-vat aktiivisesti oppituntiin ja opettaja sai hyvin palautetta opiskelijoiden osaamistasosta. Toisaalta tekniset ongelmat aiheuttivat pientä harmia ja oppitunnin valmistelu vei tavan-omaista enemmän aikaa.

    AB - Erilaisia sähköisiä palautelaitteita on alettu hyödyntää palautejärjestelmänä, joka tukee oppimisen jatkuvaa arviointia. Palautelaitteilla on todettu olevan monia hyödyllisiä vaiku-tuksia sekä oppimisen että opettamisen kannalta. Niistä on apua opiskelijoille, sillä tutki-mustiedon mukaan virhekäsityksiä syntyy vähemmän ja opiskelijat voivat verrata omaa tasoaan muihin opiskelijoihin anonyymisti. Tämän lisäksi opettaja saa reaaliaikaista pa-lautetta opiskelijoiden osaamistasosta ja pystyy aktivoimaan opiskelijoita paremmin ope-tustilanteessa. Toisaalta sovellusten käyttö aiheuttaa toisinaan teknisiä ongelmia ja ope-tustilanteiden valmistelu vaatii enemmän aikaa. Sähköisten palautelaitteiden vaihtoehdoksi on kehitetty erilaisia opiskelijoiden omilla lait-teilla toimivia palautesovelluksia, joissa on vastaavia toiminnallisuuksia kuin sähköisissä palautelaitteissa. Näiden sovellusten käyttämisellä on alustavasti todettu olevan vastaavia vaikutuksia kuin palautelaitteilla. Lisäksi palautesovellusten hankinta-, käyttö- ja ylläpito-kustannukset ovat pienemmät. Tässä projektissa testattiin palautesovellusten käyttöä lukion kemian oppitunnilla, jonka aiheena oli elektrolyysi. Sähkökemiaan liittyvien aiheiden on todettu aiheuttavan usein virhekäsityksiä opiskelijoille ja tämän vuoksi oppitunneilla jatkuvan arvioinnin käyttö on tärkeää. Kokemukset kokeilusta olivat vastaavia kuin tutkimuksissa: opiskelijat osallistui-vat aktiivisesti oppituntiin ja opettaja sai hyvin palautetta opiskelijoiden osaamistasosta. Toisaalta tekniset ongelmat aiheuttivat pientä harmia ja oppitunnin valmistelu vei tavan-omaista enemmän aikaa.

    KW - 516 Kasvatustieteet

    KW - arviointi

    KW - kemian aineenopettajat

    KW - tieto- ja viestintätekniikka

    M3 - Artikkeli

    VL - 2

    SP - 202

    EP - 207

    JO - LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö

    JF - LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö

    SN - 2323-7112

    IS - 2

    ER -