Pedagogisia näkökulmia ja välineitä lasten osallisuuden tukemiseen varhaiskasvatuksessa

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Osallisuuden käsite on moniulotteinen ja hajanainen riippuen siitä, mistä näkökulmista sitä
tarkastellaan. Tämän vuoksi sen toteuttaminen varhaiskasvatuksen pedagogiikassa on saanut
monenlaisia muotoa ja herättänyt myös ristiriitaista keskustelua siitä, mitä kaikkea osallisuuden
käsitteellä tarkoitetaan. Osallisuuden toteutumisen suurin este on pedagogiikassa osallisuuden
käsitteen liian kapea rajaaminen. Usein lasten ääntä ei tällaisissa tilanteissa pysähdytä kuulemaan
lainkaan tai vaikka pysähdyttäisiinkin, eivät lasten mielipiteet tai aloitteet vaikuta toimintaan.
Lapsen osallisuuden toteutumiselle varhaiskasvatuksen arjessa ei yksin riitä, että lapsen osallisuutta
pysähdytään määrittelemään, vaan keskittyminen siihen, millaisin pedagogisin välinein ja keinoin
lasten osallisuutta kehitetään pitkäjänteisesti päiväkotiryhmän arjessa luo osallisuudelle
mahdollisuuden toteutua. Erilaiset esteet osallisuuden toteutumiselle ovat läsnä arjessa ja niiden
muuttaminen vaatii koko kasvattajayhteisön sitoutumista osallisuuden kehittämiseen. Kasvattajien
ammattitaidon ja näkemysten kunnioittaminen on varhaiskasvatuksen lasta osallistavia
toimintakäytäntöjä tarkasteltaessa ja kehitettäessä keskiössä, eikä tarkoitus ole hiljentää
varhaiskasvattajien omaa kriittistä pohdintaa tutkijoiden valmiilla vastauksilla, vaan tarjota heille
mahdollisuus tarkastella toteuttamaansa pedagogiikkaa uusista näkökulmista.
Julkaisun otsikon käännösPedagogical facilitation to children's participation in early childhood education
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoOSALLISUUDEN PEDAGOGIIKKA VARHAISKASVATUKSESSA : Participatory pedagogy in early childhood education
ToimittajatJohanna Heikka, Elina Fonsen, Janniina Elo, Jonna Leinonen
Sivumäärä18
JulkaisupaikkaTampere
KustantajaSuomen varhaiskasvatusyhdistys ry
Julkaisupäivä10 lokakuuta 2014
Sivut1-119
ISBN (painettu)9789529344369
TilaJulkaistu - 10 lokakuuta 2014
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä