Perusopetuksen opettajat ruokakasvattajina – kohti kestävää ruokakäyttäytymistä edistäviä opetusmenetelmiä

Milja Pollari, Johanna Hokkanen, Lasse Eronen, Helen Reijonen, Jamie Murphy, Minna Autio, Anna-Liisa Elorinne

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Kestävän ruokakasvatuksen tavoitteena on oppijoiden ruokakäyttäytymisen muutos kestävän kehityksen eri osa-alueilla. Tutkimustietoa siitä, millaisia menetelmiä opettajat käyttävät perusopetuksen ruokakasvatuksessa on niukasti. Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opettajien ruokaan ja ruokahävikkiin liittyviä asenteita ja opettajien käyttämiä kestävän ruokakasvatuksen opetusmenetelmiä, oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella (n = 52). Tuloksien mukaan opettajat hyödyntävät monia opettajalähtöisiä ja vain muutamia oppijakeskeisiä opetusmenetelmiä. Opettajan laaja-alaisen ruokaan ja ruokahävikkiin liittyvän vastuullisuuden havaittiin olevan positiivisessa yhteydessä useampien oppijakeskeisten menetelmien käyttöön. Muihin opettajiin verrattuna kotitalousopettajat hyödynsivät ruokakasvatuksessa merkitsevästi useammin kotia, yritysten verkkosivuja, sosiaalisen median kanavia ja verkossa olevia pelejä ja testejä. Tutkimuksen johtopäätös on, että oppijakeskeisten menetelmien ja erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä tulisi lisätä, jotta siirtymä kohti kestävää ruokakäyttäytymisistä saavutetaan.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia
Vuosikerta5
Numero3
Sivut5-27
Sivumäärä23
ISSN1799-9596
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 2021
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • home economics education
  • food education
  • food waste
  • Transformative change
  • teacher education
  • sustainability education

Siteeraa tätä