Abstrakti
Tutkimuksessa tarkastellaan opetusryhmäkokoja perusopetuksen vuosiluokilla 7–9, millaisissa ryhmissä tehostettua ja erityistä tukea saavat oppilaat opiskelevat sekä sitä, miten tehostettua ja erityistä tukea saavien oppilaiden opiskelu yleisopetuksen ryhmissä vaikuttaa opetusryhmien muodostamiseen. Luokkakoko on kasvatustieteen tutkituimpia aiheita (Slavin 1989). Tämän tutkimuksen kirjallisuuskatsaus osoittaa, että opetusryhmäkoko on vain yksi muuttuja muiden joukossa oppimissaavutusten näkökulmasta (mm. Pedder 2006). Opetusryhmäkokoja merkittävämpänä oppimistuloksiin vaikuttavana tekijänä voidaan pitää yleisopetuksessa opiskelevien erityisoppilaiden kasvavaa määrää (Valtiontalouden tarkastusvirasto 2009). Perusopetuslain muutos (642/2010) osaltaan vastasi tähän kasvuun muuttamalla tukijärjestelyjä. Muutos painotti lähikouluperiaatetta ja tuen kolmivaiheisuutta tuoden yleisen ja erityisen tuen väliin tehostetun tuen. Tästä syystä tehostettua ja erityistä tukea saavien oppilaiden opetuspaikkaratkaisut ovat ajankohtaisia.
Satunnaistettuun otantaan (otos 82 koulua) perustunut tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä yläluokkien rehtoreille lähetetyllä kyselomakkeella sekä erityisopettajille suunnatulla paperisella kyselylomakkeella keväällä 2012. Aineisto koostui rehtoreilta kerätystä vuosiluokat 7¬–9 käsittävästä aineistosta (N = 56) sekä erityisopettajilta kerätystä vuosiluokan 9 käsittävästä aineistosta (N = 82). Aineistot analysoitiin PASW–tilasto-ohjelmalla. Tutkimuskysymyksiin vastattiin kuvailevilla luvuilla ja ristiintaulukoinneilla. Aineistoa testattiin myös Pearsonin korrelaatiokertoimella ja x²-riippumattomuustestillä.
Yläluokkien keskimääräinen opetusryhmäkoko oli keväällä 2012 18,7 oppilasta. Enemmistössä tavanomaisista luokista (65 %) opiskeli vähintään yksi tehostettua tai erityistä tukea saava oppilas. 78 % tehostettua tukea saavista oppilaista ja 59 % erityistä tukea saavista oppilaista opiskeli yleisopetuksen ryhmissä ainakin osittain. Tulokset osoittivat, ettei tukea saavien oppilaiden jakautuminen opetusryhmiin ole satunnaista vaan varsinkin erityistä tukea saavat oppilaat opiskelivat pääosin alle 16 oppilaan ryhmissä. Kuitenkaan tehostettua tai eritystä tukea saavien oppilaiden määrän ja opetusryhmäkoon välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, kun tarkastelusta poistettiin erityisryhmät. Tutkimus paljasti perusopetuksesta uuden ilmiön, opetusryhmät, joissa opiskelee vain tehostettua tukea saavia oppilaita (1 % kaikista ryhmistä). Tätä ilmiötä on tarkasteltava jatkossa lisää.
Satunnaistettuun otantaan (otos 82 koulua) perustunut tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä yläluokkien rehtoreille lähetetyllä kyselomakkeella sekä erityisopettajille suunnatulla paperisella kyselylomakkeella keväällä 2012. Aineisto koostui rehtoreilta kerätystä vuosiluokat 7¬–9 käsittävästä aineistosta (N = 56) sekä erityisopettajilta kerätystä vuosiluokan 9 käsittävästä aineistosta (N = 82). Aineistot analysoitiin PASW–tilasto-ohjelmalla. Tutkimuskysymyksiin vastattiin kuvailevilla luvuilla ja ristiintaulukoinneilla. Aineistoa testattiin myös Pearsonin korrelaatiokertoimella ja x²-riippumattomuustestillä.
Yläluokkien keskimääräinen opetusryhmäkoko oli keväällä 2012 18,7 oppilasta. Enemmistössä tavanomaisista luokista (65 %) opiskeli vähintään yksi tehostettua tai erityistä tukea saava oppilas. 78 % tehostettua tukea saavista oppilaista ja 59 % erityistä tukea saavista oppilaista opiskeli yleisopetuksen ryhmissä ainakin osittain. Tulokset osoittivat, ettei tukea saavien oppilaiden jakautuminen opetusryhmiin ole satunnaista vaan varsinkin erityistä tukea saavat oppilaat opiskelivat pääosin alle 16 oppilaan ryhmissä. Kuitenkaan tehostettua tai eritystä tukea saavien oppilaiden määrän ja opetusryhmäkoon välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, kun tarkastelusta poistettiin erityisryhmät. Tutkimus paljasti perusopetuksesta uuden ilmiön, opetusryhmät, joissa opiskelee vain tehostettua tukea saavia oppilaita (1 % kaikista ryhmistä). Tätä ilmiötä on tarkasteltava jatkossa lisää.
Julkaisun otsikon käännös | Class Size in Comprehensive School in Grades 7–9: Students Getting Intensified or Special Support in Classes in Spring 2012 |
---|---|
Alkuperäiskieli | suomi |
Julkaisupaikka | Helsinki |
Tila | Julkaistu - 3 kesäk. 2013 |
OKM-julkaisutyyppi | G2 Pro gradu, diplomityö, ylempi amk-opinnäytetyö |
Lisätietoja
Pro gradu -työ: Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteiden laitos, Kasvatustieteiden koulutusTieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
- Perusopetus
- Luokkakoko
- Yleisopetus
- Inkluusio
- Tehostettu tuki
- Erityinen tuki