Matemaattisten taitojen ja motivaation profiilit ensimmäisen luokan oppilailla

Heta Tuominen, Markku Niemivirta, Johan Korhonen, Anna Tapola, Riikka Mononen

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkelivertaisarvioitu

Abstrakti

Myönteinen motivaatio, kuten korkea kiinnostus ja myönteinen minäkäsitys, linkittyy usein hyviin suorituksiin, mutta tiedämme vasta varsin vähän koulupolkunsa alussa olevien oppilaiden matematiikan kiinnostuksen, minäkäsityksen ja osaamisen välisistä yhteyksistä. On myös viitteitä siitä, että nämä yhteydet eivät välttämättä ole samanlaisia kaikilla oppilailla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, voidaanko ensimmäisellä luokalla tunnistaa oppilasryhmiä, joiden profiilit matemaattisissa taidoissa (lukumääräisyyden taju ja laskemisen taidot) ja motivaatiossa (kiinnostus ja minäkäsitys) ovat erilaisia. Tutkimukseen osallistui 265 norjalaista ensiluokkalaista (ikä KA = 6 v 9 kk), jotka voitiin jakaa latenttien luokkien ryhmittelyanalyysin avulla neljään ryhmään matemaattisten taitojen ja motivaation perusteella. Suurin ryhmä (46 %) koostui oppilaista, joilla oli keskimääräistä paremmat taidot, mutta hieman matalampi kiinnostus. Lisäksi löydettiin ryhmä (22 %), jota kuvasi suhteellisen hyvät taidot ja myönteinen motivaatio, ja ryhmä (21 %), jota kuvasi suhteellisen heikot taidot ja kielteinen motivaatio. Pienintä ryhmää (12 %) luonnehtivat heikot taidot, mutta korkea kiinnostus ja minäkäsitys. Ryhmien validoinnissa havaittiin, että taitotasosta riippumatta oppilaat, joilla oli myönteinen matematiikan motivaatio, arvostivat paitsi matematiikkaa myös yleisesti koulunkäyntiä enemmän kuin muut oppilaat. Matemaattiset taidot ja motivaatio eivät siis kulkeneet aina käsi kädessä.
Julkaisun otsikon käännösProfiles of mathematical skills and motivation among first grade students
Alkuperäiskielisuomi
LehtiPsykologia
Vuosikerta56
Numero6
Sivut548-566
Sivumäärä19
ISSN0355-1067
TilaJulkaistu - 16 joulukuuta 2021
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • matemaattiset taidot
  • motivaatio
  • kiinnostus
  • minäkäsitys
  • alakoulu
  • henkilösuuntautunut lähestymistapa
  • EARLI 2021 conference

    Heta Tuominen (Puhuja: esitelmän pitäjä), Markku Niemivirta (Osallistuja), Johan Korhonen (Osallistuja), Anna Tapola (Osallistuja) & Riikka Mononen (Osallistuja)

    26 elokuuta 2021

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

  • Kasvatustieteen päivät 2019

    Heta Tuominen (Puhuja: esitelmän pitäjä), Riikka Mononen (Puhuja: esitelmän pitäjä), Johan Korhonen (Osallistuja), Anna Tapola (Osallistuja) & Markku Niemivirta (Osallistuja)

    21 marraskuuta 201922 marraskuuta 2019

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Siteeraa tätä