Räumliche Präpositionen in DaF-Lehrwerken: Kognitionslinguistische Einblicke

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

This article aims to show how insights from cognitive linguistics are used to teach prepositions in order to make the complexity and variation of spatial language more transparent for learners. For this purpose, an overview of previous research results on the motivation for the complexity of meanings of the prepositions in, über, auf and hinter is given. The analysis carried out here focuses on two series of textbooks in the context of German-as-a-foreign-language-teaching in Finland. The results show that although the selected textbooks use the general principles of physical and conceptual experience as a basis for language teaching, this line is only superficially enforced and primarily intended to teach prototypical prepositional meanings.
Julkaisun otsikon käännösSpatial prepositions in DaF-textbooks: insights from cognitive linguistics
Alkuperäiskielisaksa
LehtiZeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht
Vuosikerta29
Numero1
Sivut273-296
Sivumäärä24
ISSN1205-6545
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - huhtik. 2024
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet
  • 516 Kasvatustieteet

Siteeraa tätä