Abstrakti
Vaikuttavuusperustaisessa ohjauksessa palvelujärjestelmää tarkastellaan asiakkaista ja potilaista käsin. Tavoitteena on
palvelurakenne, joka palvelee koko väestöä niin hyvin kuin niukkojen resurssien rajoissa on mahdollista. Vaikuttavuuden
ohjaaminen perustuu tietoon: yksittäisiltä asiakkailta kerättävä tieto kanavoituu tuottajien kautta palvelujen järjestäjien
käyttöön ja kansalliseen tietovarantoon. Laaja vaikuttavuustieto mahdollistaa selvityksessä tarkasteltujen sote- ja
työllisyyspalvelujen ohjaamisen nykyistä vahvemmin järjestäjän tavoitteista käsin.
Selvityksessä rakennetaan vaikuttavuusperustainen ohjausmalli. Sen taustana esitellään vaikuttavuuden ja ohjauksen
perusperiaatteet sekä ohjaamisen toimintaympäristöä määrittävät rakenteet ja niiden haasteet sote- ja työllisyyspalveluissa.
Ohjausmallin taustaksi kuvataan myös vaikuttavuusperusteisen ohjauksen sovelluksia, eli suomalaisia pilotteja ja
kansainvälisiä esimerkkejä laajemmin vaikuttavuuteen perustuvista järjestelmistä. Itse ohjausmalli keskittyy siihen, miten
järjestäjä voi ohjata vaikuttavuutta normi- resurssi- informaatio- ja vuorovaikutusohjauksen keinoin yleisellä ja
yksityiskohtaisella tasolla: järjestäjä asettaa asiakasryhmittäisen tavoitteet, joita se ohjaa tuottajien kautta eri tavoin
erityyppisissä ryhmissä. Ohjauksen sisältöä ja mekanismeja arvioidaan ja uudistetaan vaikuttavuustiedon perusteella.
Lopuksi selvityksessä kuvataan kansallisen ja järjestäjän tason askeleet vaikuttavuusperustaisen ohjauksen laajamittaiseen
toteuttamiseen.
palvelurakenne, joka palvelee koko väestöä niin hyvin kuin niukkojen resurssien rajoissa on mahdollista. Vaikuttavuuden
ohjaaminen perustuu tietoon: yksittäisiltä asiakkailta kerättävä tieto kanavoituu tuottajien kautta palvelujen järjestäjien
käyttöön ja kansalliseen tietovarantoon. Laaja vaikuttavuustieto mahdollistaa selvityksessä tarkasteltujen sote- ja
työllisyyspalvelujen ohjaamisen nykyistä vahvemmin järjestäjän tavoitteista käsin.
Selvityksessä rakennetaan vaikuttavuusperustainen ohjausmalli. Sen taustana esitellään vaikuttavuuden ja ohjauksen
perusperiaatteet sekä ohjaamisen toimintaympäristöä määrittävät rakenteet ja niiden haasteet sote- ja työllisyyspalveluissa.
Ohjausmallin taustaksi kuvataan myös vaikuttavuusperusteisen ohjauksen sovelluksia, eli suomalaisia pilotteja ja
kansainvälisiä esimerkkejä laajemmin vaikuttavuuteen perustuvista järjestelmistä. Itse ohjausmalli keskittyy siihen, miten
järjestäjä voi ohjata vaikuttavuutta normi- resurssi- informaatio- ja vuorovaikutusohjauksen keinoin yleisellä ja
yksityiskohtaisella tasolla: järjestäjä asettaa asiakasryhmittäisen tavoitteet, joita se ohjaa tuottajien kautta eri tavoin
erityyppisissä ryhmissä. Ohjauksen sisältöä ja mekanismeja arvioidaan ja uudistetaan vaikuttavuustiedon perusteella.
Lopuksi selvityksessä kuvataan kansallisen ja järjestäjän tason askeleet vaikuttavuusperustaisen ohjauksen laajamittaiseen
toteuttamiseen.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|
Kustantaja | Valtioneuvoston kanslia |
---|---|
Vuosikerta | 2020 |
Sivumäärä | 147 |
ISBN (elektroninen) | 978-952-287-820-5 |
Tila | Julkaistu - 21 tammik. 2020 |
OKM-julkaisutyyppi | D5 Kustannettu ammatillinen kirja, oppikirja, ammatillinen käsi- tai opaskirja taikka sanakirja |
Julkaisusarja
Nimi | Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja |
---|---|
Kustantaja | Valtioneuvosto |
Numero | 1/2020 |
ISSN (elektroninen) | 2342-6799 |
Tieteenalat
- 3142 Kansanterveystiede, ympäristö ja työterveys
- 5200 Muut yhteiskuntatieteet