Abstrakti
Arviointi on tärkeä oppimisen ohjaamisen väline. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomi toisena kielenä (S2) opettajien käsityksiä formatiivisesta arvioinnista. Aineisto (n=208) kerättiin S2-opettajilta vuonna 2015. Tulokset osoittavat, että S2-opettajat käyttävät monia formatiivisen arvioinnin käytänteitä jokapäiväisessä työssään. Monet opettajista eivät kuitenkaan pidä sitä tehokkaana ja merkityksellisenä oppimisen edistämisen kannalta. Arviointikäsitykset jakautuvat melko tasaisesti arviointiosaamisen eri ulottuvuuksille. Opettajien käsitykset käsitteellisestä ja käytännöllisestä tiedosta ovat kuitenkin suppeampia verrattuna sosioemotionaaliseen ulottuvuuteen. Formatiivisen arvioinnin ydinkäsitteet tunnetaan hyvin, mutta niitä pidetään vain harvoin oppimista edistävinä keinoina. Näin ollen formatiivista arviointia ei sovelleta käytäntöön tarkoituksenmukaisesti. Opettajankoulutuksen tulisi selventää sekä formatiivisen arvioinnin tarkoitusta että hyviä käytäntöjä. Lisää tutkimusta tarvitaan erityisesti palautteen roolista S2-kontekstissa.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | AFinLA-teema |
Vuosikerta | 2023 |
Numero | 15 |
Sivut | 142–161 |
Sivumäärä | 20 |
ISSN | 2814-6298 |
DOI - pysyväislinkit | |
Tila | Julkaistu - 17 huhtik. 2023 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
- formatiivinen arviointi
- arviointitutkimus
- suomi toisena kielenä
- monikielisyys