Selittääkö yrittäminen oppilaiden osaamisessa havaittuja ryhmäeroja? Itsearvioitu yrittäminen, investoitu työaika ja osaamiserot lokitietoanalyysin valossa

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kuvaus

Koulukontekstissa toteutetut tutkimukset sisältävät usein kognitiivisia tehtäviä, joissa menestymisellä ei ole oppilaalle seurauksia. Kaikki oppilaat eivät yritä tehtävissä parastaan, jolloin arvio oppilaan suoritustasosta jää todellista matalammaksi. Tässä tutkimuksessa testattiin hypoteesia, jonka mukaan yhdeksäsluokkalaisten osaamistuloksissa havaitut sukupuolierot kertoisivatkin tehtävään investoidun yrittämisen eroista. Tietokonepohjaisen testauksen lokitietoanalyysilla mitatun yrittämisen oletettiin selittävän myös tukea saavien oppilaiden odotettua heikompaa suoriutumista, kun seitsemännellä luokalla mitatut suoritustasoerot oli jo otettu huomioon. Hypoteesit testattiin sovittamalla rakenneyhtälömalleja noin 7 000 oppilaan MetrOP-seuranta-aineistoon. Tulokset osoittivat, että matemaattisen ajattelun tehtävissä tytöt suoriutuivat tehtävissä hieman paremmin kuin pojat lähtötilanteessa, ja erot kasvoivat hiukan yläluokkien aikana. Tämä kuitenkin selittyi sillä, että tytöt yrittivät enemmän sekä itsearvion että lokitietoihin tallentuneen vastausajan mukaan. Tuensaajien suoriutuminen oli selvästi heikompaa kuin muilla ja erot kasvoivat voimakkaammin. Tämä liittyi osin vähäisempään yrittämiseen sekä itsearvioin että ajankäytöllä mitattuna, mutta suora yhteys ei poistunut kokonaan. Ajankäyttö oli selvästi voimakkaammassa yhteydessä osaamiseen kuin itsearvioitu yrittäminen. Tulosten perusteella pääteltiin, että lokitiedot mahdollistavat aiempaa tarkemman yrittämisen ja tehtäväkäyttäytymisen mittaamisen, ja tämä voi osin selittää sekä havaittuja ryhmäeroja että osaamistulosten yksilöllistä vaihtelua.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiPsykologia
Vuosikerta53
Numero2-3
Sivut152-165
Sivumäärä14
ISSN0355-1067
TilaJulkaistu - 2018
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • matemaattisen osaamisen muutos
  • lokitiedot
  • itsearvioitu yrittäminen
  • ajankäyttö
  • sukupuolierot
  • erityisoppilaat
  • log data analysis
  • self-reported effort
  • time investment
  • mathematical performance
  • Changes
  • time-, gender- and special educational gaps

Lainaa tätä

@article{0d7b1a60f70542169cc75354f01cde5a,
title = "Selitt{\"a}{\"a}k{\"o} yritt{\"a}minen oppilaiden osaamisessa havaittuja ryhm{\"a}eroja? Itsearvioitu yritt{\"a}minen, investoitu ty{\"o}aika ja osaamiserot lokitietoanalyysin valossa",
abstract = "Koulukontekstissa toteutetut tutkimukset sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t usein kognitiivisia teht{\"a}vi{\"a}, joissa menestymisell{\"a} ei ole oppilaalle seurauksia. Kaikki oppilaat eiv{\"a}t yrit{\"a} teht{\"a}viss{\"a} parastaan, jolloin arvio oppilaan suoritustasosta j{\"a}{\"a} todellista matalammaksi. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa testattiin hypoteesia, jonka mukaan yhdeks{\"a}sluokkalaisten osaamistuloksissa havaitut sukupuolierot kertoisivatkin teht{\"a}v{\"a}{\"a}n investoidun yritt{\"a}misen eroista. Tietokonepohjaisen testauksen lokitietoanalyysilla mitatun yritt{\"a}misen oletettiin selitt{\"a}v{\"a}n my{\"o}s tukea saavien oppilaiden odotettua heikompaa suoriutumista, kun seitsem{\"a}nnell{\"a} luokalla mitatut suoritustasoerot oli jo otettu huomioon. Hypoteesit testattiin sovittamalla rakenneyht{\"a}l{\"o}malleja noin 7 000 oppilaan MetrOP-seuranta-aineistoon. Tulokset osoittivat, ett{\"a} matemaattisen ajattelun teht{\"a}viss{\"a} tyt{\"o}t suoriutuivat teht{\"a}viss{\"a} hieman paremmin kuin pojat l{\"a}ht{\"o}tilanteessa, ja erot kasvoivat hiukan yl{\"a}luokkien aikana. T{\"a}m{\"a} kuitenkin selittyi sill{\"a}, ett{\"a} tyt{\"o}t yrittiv{\"a}t enemm{\"a}n sek{\"a} itsearvion ett{\"a} lokitietoihin tallentuneen vastausajan mukaan. Tuensaajien suoriutuminen oli selv{\"a}sti heikompaa kuin muilla ja erot kasvoivat voimakkaammin. T{\"a}m{\"a} liittyi osin v{\"a}h{\"a}isemp{\"a}{\"a}n yritt{\"a}miseen sek{\"a} itsearvioin ett{\"a} ajank{\"a}yt{\"o}ll{\"a} mitattuna, mutta suora yhteys ei poistunut kokonaan. Ajank{\"a}ytt{\"o} oli selv{\"a}sti voimakkaammassa yhteydess{\"a} osaamiseen kuin itsearvioitu yritt{\"a}minen. Tulosten perusteella p{\"a}{\"a}teltiin, ett{\"a} lokitiedot mahdollistavat aiempaa tarkemman yritt{\"a}misen ja teht{\"a}v{\"a}k{\"a}ytt{\"a}ytymisen mittaamisen, ja t{\"a}m{\"a} voi osin selitt{\"a}{\"a} sek{\"a} havaittuja ryhm{\"a}eroja ett{\"a} osaamistulosten yksil{\"o}llist{\"a} vaihtelua.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, matemaattisen osaamisen muutos, lokitiedot, itsearvioitu yritt{\"a}minen, ajank{\"a}ytt{\"o}, sukupuolierot, erityisoppilaat, log data analysis, self-reported effort, time investment, mathematical performance, Changes, time-, gender- and special educational gaps",
author = "Mari-Pauliina Vainikainen and Jarkko Hautam{\"a}ki",
year = "2018",
language = "suomi",
volume = "53",
pages = "152--165",
journal = "Psykologia",
issn = "0355-1067",
publisher = "Suomen psykologinen seura",
number = "2-3",

}

TY - JOUR

T1 - Selittääkö yrittäminen oppilaiden osaamisessa havaittuja ryhmäeroja? Itsearvioitu yrittäminen, investoitu työaika ja osaamiserot lokitietoanalyysin valossa

AU - Vainikainen, Mari-Pauliina

AU - Hautamäki, Jarkko

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Koulukontekstissa toteutetut tutkimukset sisältävät usein kognitiivisia tehtäviä, joissa menestymisellä ei ole oppilaalle seurauksia. Kaikki oppilaat eivät yritä tehtävissä parastaan, jolloin arvio oppilaan suoritustasosta jää todellista matalammaksi. Tässä tutkimuksessa testattiin hypoteesia, jonka mukaan yhdeksäsluokkalaisten osaamistuloksissa havaitut sukupuolierot kertoisivatkin tehtävään investoidun yrittämisen eroista. Tietokonepohjaisen testauksen lokitietoanalyysilla mitatun yrittämisen oletettiin selittävän myös tukea saavien oppilaiden odotettua heikompaa suoriutumista, kun seitsemännellä luokalla mitatut suoritustasoerot oli jo otettu huomioon. Hypoteesit testattiin sovittamalla rakenneyhtälömalleja noin 7 000 oppilaan MetrOP-seuranta-aineistoon. Tulokset osoittivat, että matemaattisen ajattelun tehtävissä tytöt suoriutuivat tehtävissä hieman paremmin kuin pojat lähtötilanteessa, ja erot kasvoivat hiukan yläluokkien aikana. Tämä kuitenkin selittyi sillä, että tytöt yrittivät enemmän sekä itsearvion että lokitietoihin tallentuneen vastausajan mukaan. Tuensaajien suoriutuminen oli selvästi heikompaa kuin muilla ja erot kasvoivat voimakkaammin. Tämä liittyi osin vähäisempään yrittämiseen sekä itsearvioin että ajankäytöllä mitattuna, mutta suora yhteys ei poistunut kokonaan. Ajankäyttö oli selvästi voimakkaammassa yhteydessä osaamiseen kuin itsearvioitu yrittäminen. Tulosten perusteella pääteltiin, että lokitiedot mahdollistavat aiempaa tarkemman yrittämisen ja tehtäväkäyttäytymisen mittaamisen, ja tämä voi osin selittää sekä havaittuja ryhmäeroja että osaamistulosten yksilöllistä vaihtelua.

AB - Koulukontekstissa toteutetut tutkimukset sisältävät usein kognitiivisia tehtäviä, joissa menestymisellä ei ole oppilaalle seurauksia. Kaikki oppilaat eivät yritä tehtävissä parastaan, jolloin arvio oppilaan suoritustasosta jää todellista matalammaksi. Tässä tutkimuksessa testattiin hypoteesia, jonka mukaan yhdeksäsluokkalaisten osaamistuloksissa havaitut sukupuolierot kertoisivatkin tehtävään investoidun yrittämisen eroista. Tietokonepohjaisen testauksen lokitietoanalyysilla mitatun yrittämisen oletettiin selittävän myös tukea saavien oppilaiden odotettua heikompaa suoriutumista, kun seitsemännellä luokalla mitatut suoritustasoerot oli jo otettu huomioon. Hypoteesit testattiin sovittamalla rakenneyhtälömalleja noin 7 000 oppilaan MetrOP-seuranta-aineistoon. Tulokset osoittivat, että matemaattisen ajattelun tehtävissä tytöt suoriutuivat tehtävissä hieman paremmin kuin pojat lähtötilanteessa, ja erot kasvoivat hiukan yläluokkien aikana. Tämä kuitenkin selittyi sillä, että tytöt yrittivät enemmän sekä itsearvion että lokitietoihin tallentuneen vastausajan mukaan. Tuensaajien suoriutuminen oli selvästi heikompaa kuin muilla ja erot kasvoivat voimakkaammin. Tämä liittyi osin vähäisempään yrittämiseen sekä itsearvioin että ajankäytöllä mitattuna, mutta suora yhteys ei poistunut kokonaan. Ajankäyttö oli selvästi voimakkaammassa yhteydessä osaamiseen kuin itsearvioitu yrittäminen. Tulosten perusteella pääteltiin, että lokitiedot mahdollistavat aiempaa tarkemman yrittämisen ja tehtäväkäyttäytymisen mittaamisen, ja tämä voi osin selittää sekä havaittuja ryhmäeroja että osaamistulosten yksilöllistä vaihtelua.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - matemaattisen osaamisen muutos

KW - lokitiedot

KW - itsearvioitu yrittäminen

KW - ajankäyttö

KW - sukupuolierot

KW - erityisoppilaat

KW - log data analysis

KW - self-reported effort

KW - time investment

KW - mathematical performance

KW - Changes

KW - time-, gender- and special educational gaps

M3 - Artikkeli

VL - 53

SP - 152

EP - 165

JO - Psykologia

JF - Psykologia

SN - 0355-1067

IS - 2-3

ER -