Projekteja vuodessa
Abstrakti
Luonnontieteiden kouluopetuksen tavoitteita on jo pitkään laajennettu tieteellisen sisältötiedon ulkopuolelle. Perinteisen sisältötietopainotuksen sijaan on alettu korostaa luonnontieteellistä lukutaitoa (engl. scientific literacy), jonka tavoitteena on antaa oppilaille valmiuksia osallistua tieteeseen ja teknologiaan liittyvään keskusteluun ja päätöksentekoon henkilökohtaisissa, yhteiskunnallisissa ja globaaleissa kysymyksissä. Suomen tuoreen opetussuunnitelmauudistuksen painotukset ja ilmiöpohjaisuus ovat osa tätä maailmanlaajuista kehitystä. Tässä artikkelissa esitämme, että luonnontieteellisen lukutaidon opettamiseen ja ilmiöoppimiseen liittyy ratkaisemattomia jännitteitä. Vaikka nykyisissä tavoitteissa korostuu opetuksen relevanssi oppijan ja yhteiskunnan kannalta, sisältötieto määritellään edelleen pitkälti oppiainelähtöisen autenttisuuden näkökulmasta. Me argumentoimme, että opetusmenetelmien ja kontekstien lisäksi myös sisältötieto on uudelleenmääriteltävä muuttuneiden tavoitteiden mukaiseksi.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Ainedidaktiikka |
Vuosikerta | 2 |
Numero | 1 |
Sivut | 20-38 |
Sivumäärä | 19 |
ISSN | 2489-5636 |
DOI - pysyväislinkit | |
Tila | Julkaistu - 17 kesäk. 2018 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
- autenttisuus
- ilmiöoppiminen
- luonnontieteiden opetus
- luonnontieteellinen lukutaito
- relevanssi
- ainedidaktiikka
Projektit
- 1 Aktiivinen
-
Rethinking authenticity and relevance of science education
Laherto, A., Kokkonen, T., Kapon, S., Levrini, O., Parchmann, I. & Kampschulte, L.
Suomen Kulttuurirahasto;, Suomen Kulttuurirahasto
01/01/2016 → …
Projekti: Tutkimusprojekti