Abstrakti
Sosiaalinen media on muuttanut viestintää huomattavasti. Muutos koskee tavallisten ihmisten lisäksi organisaatioita ja viranomaisia. Sosiaalisessa mediassa yleisöstä tulee aktiivinen toimija ja sisällön tuottaja. Sosiaalisen median myötä viestinnästä tulee yhä mediavälitteisempää. Viestintämaiseman muutos on haastanut totunnaisen asiantuntijuuden. Toisaalta sosiaalinen media avaa myös monia mahdollisuuksia asiantuntijuuden luomiseen ja terveysviestintään. Sosiaalisessa mediassa yhteisöistä voi tulla merkittäviä tiedon ja asiantuntijuuden tuottamisen paikkoja. Niissä voi syntyä hyödyllistä toimintaa terveystiedon ja arkielämän yhdistämisen kannalta, mutta toisinaan niistä voi myös tulla valheellisen tiedon syntysijoja. Sosiaalinen media mahdollistaa eri muodoissaan terveysviestinnälle monipuolisen areenan, jossa voidaan kohdata ihmisiä vuorovaikutteisesti.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Duodecim |
Vuosikerta | 133 |
Numero | 10 |
Sivut | 1003-1007 |
Sivumäärä | 5 |
ISSN | 0012-7183 |
Tila | Julkaistu - 18 toukokuuta 2017 |
OKM-julkaisutyyppi | D1 Artikkeli ammattilehdessä |
Tieteenalat
- 518 Media- ja viestintätieteet
- Sosiaalinen media
- terveyden edistäminen
- asiantuntijuus
- lääkärit