Sosiaalisen median ennustekyky kaupan myynnissä: esimerkkinä veganismi ja vegaaniset ruuat

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Sosiaalisen median aineistoja on pyritty hyödyntämään ennustemalleissa esimerkiksi vaalitulosten, työttömyysasteen, osakekurssien tai kuluttajatuotteiden kysynnän ennakoinnissa. Laajempia kulutusilmiöitä on kuitenkin
harvemmin pyritty ennustamaan sosiaalisen median avulla. Tämä tutkimus keskittyy veganismiin, viime vuosina pinnalla olleeseen kulutusilmiöön, vertaamalla sitä koskevien sosiaalisen median viestien määrää vegaanisten
kasvimaitotuotteiden myyntiin. Analysoimalla viikoittaista myyntimäärää ja sosiaalisen median hakusanaryppäiden osumien määrää vuodesta 2012 vuoteen 2016 autoregressivisen vektorivirheenkorjausmallin (VECM)
avulla tämä tutkimus osoittaa, että kasvimaitotuotteiden myynnillä sekä sosiaalisen median viesteillä on olemassa pitkän aikavälin riippuvuussuhde. Yleistä ilmiötä, veganismia, koskevat viestit selittivät kasvimaitotuotteiden myyntiä, mutta kyseisiä tuotteita koskevat viestit eivät. Myynnin ennustamisessa toimii kuitenkin parhaiten pelkkään myyntiaineistoon pohjautuva SARIMAX-ennuste.
Alkuperäiskielisuomi
LehtiKansantaloudellinen Aikakauskirja
Vuosikerta115
Numero1
Sivut91-112
Sivumäärä22
ISSN0022-8427
TilaJulkaistu - 2019
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä, vertaisarvioitu

Tieteenalat

  • 512 Liiketaloustiede

Siteeraa tätä