Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet – med fokus naturvetenskap. Systematisk översikt 2018:02. En kommentar

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuMuu artikkeliYleistajuinen

    Kuvaus

    I strävan att stödja flerspråkighet i skolan har staten genom Språk- och skolforskningsinstitutet producerat en rapport (2018:02). Syftet var att reda ut vilket språk-stöd barn från andra länder behöver för att erövra kunskap förknippat med naturkunskap. (De skriver förvisso naturvetenskap, men vetenskap, från engelskans science, är en tillämpning som kan appliceras på alla ämnesområden. Själva ämnesområdet heter naturkunskap.)
    Alkuperäiskieliruotsi
    LehtiPeter Österberg, PhD blog
    Sivumäärä5
    TilaJulkaistu - 2 tammikuuta 2019
    OKM-julkaisutyyppiEi sovellu

    Tieteenalat

    • 515 Psykologia
    • 516 Kasvatustieteet

    Lainaa tätä

    @article{0e2c61b3a135495fbf3eb2511110dc92,
    title = "Spr{\aa}k- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspr{\aa}kiga klassrummet – med fokus naturvetenskap. Systematisk {\"o}versikt 2018:02. En kommentar",
    abstract = "I str{\"a}van att st{\"o}dja flerspr{\aa}kighet i skolan har staten genom Spr{\aa}k- och skolforskningsinstitutet producerat en rapport (2018:02). Syftet var att reda ut vilket spr{\aa}k-st{\"o}d barn fr{\aa}n andra l{\"a}nder beh{\"o}ver f{\"o}r att er{\"o}vra kunskap f{\"o}rknippat med naturkunskap. (De skriver f{\"o}rvisso naturvetenskap, men vetenskap, fr{\aa}n engelskans science, {\"a}r en till{\"a}mpning som kan appliceras p{\aa} alla {\"a}mnesomr{\aa}den. Sj{\"a}lva {\"a}mnesomr{\aa}det heter naturkunskap.)",
    keywords = "515 Psykologi, 516 Pedagogik",
    author = "Peter {\"O}sterberg",
    year = "2019",
    month = "1",
    day = "2",
    language = "svenska",
    journal = "Peter {\"O}sterberg, PhD blog",
    publisher = "[Peter {\"O}sterberg]",

    }

    TY - JOUR

    T1 - Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet – med fokus naturvetenskap. Systematisk översikt 2018:02. En kommentar

    AU - Österberg, Peter

    PY - 2019/1/2

    Y1 - 2019/1/2

    N2 - I strävan att stödja flerspråkighet i skolan har staten genom Språk- och skolforskningsinstitutet producerat en rapport (2018:02). Syftet var att reda ut vilket språk-stöd barn från andra länder behöver för att erövra kunskap förknippat med naturkunskap. (De skriver förvisso naturvetenskap, men vetenskap, från engelskans science, är en tillämpning som kan appliceras på alla ämnesområden. Själva ämnesområdet heter naturkunskap.)

    AB - I strävan att stödja flerspråkighet i skolan har staten genom Språk- och skolforskningsinstitutet producerat en rapport (2018:02). Syftet var att reda ut vilket språk-stöd barn från andra länder behöver för att erövra kunskap förknippat med naturkunskap. (De skriver förvisso naturvetenskap, men vetenskap, från engelskans science, är en tillämpning som kan appliceras på alla ämnesområden. Själva ämnesområdet heter naturkunskap.)

    KW - 515 Psykologi

    KW - 516 Pedagogik

    UR - https://peterosterbergphd.blogspot.com/2019/01/sprak-och-kunskapsutvecklande.html

    M3 - Andra artiklar

    JO - Peter Österberg, PhD blog

    JF - Peter Österberg, PhD blog

    ER -