Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa

Muotoilun perinteistä kohti kulutuskulttuuria

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kuvaus

Tarkastelen tässä artikkelissa suomalaisen talouslehdistön muotoilukirjoittelua kahden viime vuosikymmenen aikana. Aineistonani on noin 1 100 muotoiluun liittyvän artikkelin näyte kolmelta suurimmalta talouslehtien julkaisijalta. Lähestyn talouslehdistön kirjoittelua muotoiluun ja yleisemmin suomalaisuuteenkin liitettyjen myyttien avulla. Jäsennän aluksi talouslehdistön tapoja kuvata perinteisiä suomalaisen muotoilun myyttejä. Tämän jälkeen hahmottelen lehdistökirjoittelun pohjalta muotoilun alueelle tulevaa ja vahvistuvaa myytistöä, joka liittyy muun muassa markkinasymboleiden ja kuluttajakokemusten ylikorostamiseen. Talouslehdistö uusintaa tulkintani mukaan taideteollisuuden perinteisiin liittyvää myyttikuvastoa. Kansallisen kulttuurin myytit ovat menettäneet merkitystään ja talouden merkitys yhtenä tuotemuotoilua ohjaavana tekijänä korostuu. Samalla talousmediassa nostetaan esiin uusia teolliseen kulttuuriin ja kulutuskulttuuriin liittyviä teemoja. On odotettavissa, että muotoiluun kytkettävät myyttiset piirteet liittyvät yhä useammin kulutukseen ja käyttäjille olennaisiin tekijöihin.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoKulutuksen määrät ja tyylit talouden muutoksissa : Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2010
ToimittajatMinna Lammi, Liisa Peura-Kapanen, Päivi Timonen
Sivumäärä16
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaKuluttajatutkimuskeskus
Julkaisupäivä2010
Sivut59-74
ISBN (painettu)978-951-698-231-4
ISBN (elektroninen)978-951-698-232-1
TilaJulkaistu - 2010
OKM-julkaisutyyppiA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisusarja

NimiKuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja
KustantajaKuluttajatutkimuskeskus
Numero6

Lainaa tätä

Ryynänen, T. (2010). Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa: Muotoilun perinteistä kohti kulutuskulttuuria. teoksessa M. Lammi, L. Peura-Kapanen, & P. Timonen (Toimittajat), Kulutuksen määrät ja tyylit talouden muutoksissa: Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2010 (Sivut 59-74). (Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja; Nro 6). Helsinki: Kuluttajatutkimuskeskus.
Ryynänen, Toni. / Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa : Muotoilun perinteistä kohti kulutuskulttuuria. Kulutuksen määrät ja tyylit talouden muutoksissa: Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2010. Toimittaja / Minna Lammi ; Liisa Peura-Kapanen ; Päivi Timonen. Helsinki : Kuluttajatutkimuskeskus, 2010. Sivut 59-74 (Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja; 6).
@inbook{3200bec4880a40b3a15e88f99176f10a,
title = "Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa: Muotoilun perinteist{\"a} kohti kulutuskulttuuria",
abstract = "Tarkastelen t{\"a}ss{\"a} artikkelissa suomalaisen talouslehdist{\"o}n muotoilukirjoittelua kahden viime vuosikymmenen aikana. Aineistonani on noin 1 100 muotoiluun liittyv{\"a}n artikkelin n{\"a}yte kolmelta suurimmalta talouslehtien julkaisijalta. L{\"a}hestyn talouslehdist{\"o}n kirjoittelua muotoiluun ja yleisemmin suomalaisuuteenkin liitettyjen myyttien avulla. J{\"a}senn{\"a}n aluksi talouslehdist{\"o}n tapoja kuvata perinteisi{\"a} suomalaisen muotoilun myyttej{\"a}. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen hahmottelen lehdist{\"o}kirjoittelun pohjalta muotoilun alueelle tulevaa ja vahvistuvaa myytist{\"o}{\"a}, joka liittyy muun muassa markkinasymboleiden ja kuluttajakokemusten ylikorostamiseen. Talouslehdist{\"o} uusintaa tulkintani mukaan taideteollisuuden perinteisiin liittyv{\"a}{\"a} myyttikuvastoa. Kansallisen kulttuurin myytit ovat menett{\"a}neet merkityst{\"a}{\"a}n ja talouden merkitys yhten{\"a} tuotemuotoilua ohjaavana tekij{\"a}n{\"a} korostuu. Samalla talousmediassa nostetaan esiin uusia teolliseen kulttuuriin ja kulutuskulttuuriin liittyvi{\"a} teemoja. On odotettavissa, ett{\"a} muotoiluun kytkett{\"a}v{\"a}t myyttiset piirteet liittyv{\"a}t yh{\"a} useammin kulutukseen ja k{\"a}ytt{\"a}jille olennaisiin tekij{\"o}ihin.",
author = "Toni Ryyn{\"a}nen",
year = "2010",
language = "suomi",
isbn = "978-951-698-231-4",
series = "Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja",
publisher = "Kuluttajatutkimuskeskus",
number = "6",
pages = "59--74",
editor = "Minna Lammi and Liisa Peura-Kapanen and P{\"a}ivi Timonen",
booktitle = "Kulutuksen m{\"a}{\"a}r{\"a}t ja tyylit talouden muutoksissa",
address = "Suomi",

}

Ryynänen, T 2010, Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa: Muotoilun perinteistä kohti kulutuskulttuuria. julkaisussa M Lammi, L Peura-Kapanen & P Timonen (toim), Kulutuksen määrät ja tyylit talouden muutoksissa: Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2010. Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja, Nro 6, Kuluttajatutkimuskeskus, Helsinki, Sivut 59-74.

Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa : Muotoilun perinteistä kohti kulutuskulttuuria. / Ryynänen, Toni.

Kulutuksen määrät ja tyylit talouden muutoksissa: Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2010. toim. / Minna Lammi; Liisa Peura-Kapanen; Päivi Timonen. Helsinki : Kuluttajatutkimuskeskus, 2010. s. 59-74 (Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja; Nro 6).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

TY - CHAP

T1 - Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa

T2 - Muotoilun perinteistä kohti kulutuskulttuuria

AU - Ryynänen, Toni

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Tarkastelen tässä artikkelissa suomalaisen talouslehdistön muotoilukirjoittelua kahden viime vuosikymmenen aikana. Aineistonani on noin 1 100 muotoiluun liittyvän artikkelin näyte kolmelta suurimmalta talouslehtien julkaisijalta. Lähestyn talouslehdistön kirjoittelua muotoiluun ja yleisemmin suomalaisuuteenkin liitettyjen myyttien avulla. Jäsennän aluksi talouslehdistön tapoja kuvata perinteisiä suomalaisen muotoilun myyttejä. Tämän jälkeen hahmottelen lehdistökirjoittelun pohjalta muotoilun alueelle tulevaa ja vahvistuvaa myytistöä, joka liittyy muun muassa markkinasymboleiden ja kuluttajakokemusten ylikorostamiseen. Talouslehdistö uusintaa tulkintani mukaan taideteollisuuden perinteisiin liittyvää myyttikuvastoa. Kansallisen kulttuurin myytit ovat menettäneet merkitystään ja talouden merkitys yhtenä tuotemuotoilua ohjaavana tekijänä korostuu. Samalla talousmediassa nostetaan esiin uusia teolliseen kulttuuriin ja kulutuskulttuuriin liittyviä teemoja. On odotettavissa, että muotoiluun kytkettävät myyttiset piirteet liittyvät yhä useammin kulutukseen ja käyttäjille olennaisiin tekijöihin.

AB - Tarkastelen tässä artikkelissa suomalaisen talouslehdistön muotoilukirjoittelua kahden viime vuosikymmenen aikana. Aineistonani on noin 1 100 muotoiluun liittyvän artikkelin näyte kolmelta suurimmalta talouslehtien julkaisijalta. Lähestyn talouslehdistön kirjoittelua muotoiluun ja yleisemmin suomalaisuuteenkin liitettyjen myyttien avulla. Jäsennän aluksi talouslehdistön tapoja kuvata perinteisiä suomalaisen muotoilun myyttejä. Tämän jälkeen hahmottelen lehdistökirjoittelun pohjalta muotoilun alueelle tulevaa ja vahvistuvaa myytistöä, joka liittyy muun muassa markkinasymboleiden ja kuluttajakokemusten ylikorostamiseen. Talouslehdistö uusintaa tulkintani mukaan taideteollisuuden perinteisiin liittyvää myyttikuvastoa. Kansallisen kulttuurin myytit ovat menettäneet merkitystään ja talouden merkitys yhtenä tuotemuotoilua ohjaavana tekijänä korostuu. Samalla talousmediassa nostetaan esiin uusia teolliseen kulttuuriin ja kulutuskulttuuriin liittyviä teemoja. On odotettavissa, että muotoiluun kytkettävät myyttiset piirteet liittyvät yhä useammin kulutukseen ja käyttäjille olennaisiin tekijöihin.

M3 - Kirjan luku tai artikkeli

SN - 978-951-698-231-4

T3 - Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja

SP - 59

EP - 74

BT - Kulutuksen määrät ja tyylit talouden muutoksissa

A2 - Lammi, Minna

A2 - Peura-Kapanen, Liisa

A2 - Timonen, Päivi

PB - Kuluttajatutkimuskeskus

CY - Helsinki

ER -

Ryynänen T. Suomalaisen muotoilun myytit talousmediassa: Muotoilun perinteistä kohti kulutuskulttuuria. julkaisussa Lammi M, Peura-Kapanen L, Timonen P, toimittajat, Kulutuksen määrät ja tyylit talouden muutoksissa: Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirja 2010. Helsinki: Kuluttajatutkimuskeskus. 2010. s. 59-74. (Kuluttajatutkimuskeskuksen vuosikirjoja; 6).