Suomalaisista datatalouden kuluttajakansalaisiksi

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliYleistajuinen

Abstrakti

Kritisoin kirjassani ”Kuinka teknologia kesytetään” (1996) suomalaista tietoyhteiskuntakeskustelua äärimmäisen epärealistiseksi. Yhtäältä ajattelin muutoksen käänteentekevyyttä liioiteltavan. Toisaalta esitin, että kuluttajien tarpeiden ja motivaation roolia tietotekniikan kehityksessä on täysin laiminlyöty. Olin väärässä vähätellessäni muutoksen rajuutta. Oikeassa olin siinä, että kuluttajilla on sittemmin ollut merkittävä vaikutus tietotekniikan normalisoitumisessa. Tietoyhteiskuntakeskustelua tai kolmannen sukupolven matkapuhelinvisioita kritisoidessani en myöskään ymmärtänyt, että väärillä ennusteilla ja kansallisilla ohjelmilla voi olla oma roolinsa ajatusten ylijäämän, uusien ideoiden kehittymisessä. Tässä artikkelissa käyn läpi datatalouden viimeaikaista kehitystä aikaisempien ennusteiden valossa ja väitän, että kuluttajan rooli on ratkaisevasti muuttunut tekniikan vastaanottajasta sen toimivuuden edellyttäjäksi.
Alkuperäiskielisuomi
OtsikkoDigitaalinen Suomi 2017
ToimittajatMatti Lehti, Matti Rossi
Sivumäärä14
JulkaisupaikkaHelsinki
KustantajaSuomidigi.fi
Julkaisupäivä17 maaliskuuta 2017
Sivut477-492
ISBN (painettu)978-952-93-8581-2
ISBN (elektroninen)978-952-93-8582-9
TilaJulkaistu - 17 maaliskuuta 2017
OKM-julkaisutyyppiE1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli

Tieteenalat

  • 512 Liiketaloustiede

Siteeraa tätä