Projekteja vuodessa
Abstrakti
Tässä artikkelissa tarkastelemme kulttuurisen, katsomuksellisen ja kielellisen moninaisuuden kohtaamiseen liittyvän osaamisen teemoja erityisesti kielitietoisuuden näkökulmasta ja esittelemme Helsingin yliopiston Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus (KUPERA) -hankkeessa tuotettuja oppimateriaaleja. Lähestymme kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden käsitettä oppimisprosessina, jossa moninaisuuteen liittyviä käsityksiä, tietoa ja moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä taitoja tiedostetaan, reflektoidaan ja opitaan vuorovaikutuksessa (ks. esim. Räsänen, Jokikokko & Lampinen 2018; Putkonen 2020). KUPERA-hankkeessa tuotetaan maksutonta materiaalia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen opetukseen. Materiaali tarjoaa kasvattajille arkityön välineitä lasten ja nuorten moninaisten identiteettien tukemiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.
Alkuperäiskieli | suomi |
---|---|
Lehti | Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti |
Vuosikerta | 11 |
Numero | 3 |
ISSN | 1799-0181 |
Tila | Julkaistu - 13 toukok. 2020 |
OKM-julkaisutyyppi | D1 Artikkeli ammattilehdessä |
Tieteenalat
- 516 Kasvatustieteet
Projektit
- 1 Päättynyt
-
KUPERA: Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA
Tamm, M. (Projektinjohtaja), Hotulainen, R. (Principal Investigator), Kallioniemi, A. (Principal Investigator), Jantunen, A. (Osallistuja), Laine, M. H. (Osallistuja), Rautionmaa, H. (Osallistuja), Satokangas, H. (Osallistuja), Suuriniemi, S.-M. (Osallistuja), Ahlholm, M. (Osallistuja), Benjamin, S. (Osallistuja), Hiidenmaa, P. (Osallistuja), Kavonius, M. (Osallistuja), Poulter, S. (Osallistuja), Putkonen, N. (Osallistuja), Salmenkivi, E. (Osallistuja), Tainio, L. (Osallistuja), Kieksi, M.-L. (Osallistuja) & Viinikainen, T. M. (Osallistuja)
15/12/2018 → 30/06/2021
Projekti: Tutkimusprojekti